B.3. Öğrenme Kaynakları Ve Akademik Destek Hizmetleri

B.3.1. Öğrenme Ortam ve Kaynakları

Üniversitemiz öğrenme ortamları bakımından 10 fakülte (Eğitim Fakültesi,                    Fen-Edebiyat Fakültesi, Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi, İktisadi İdari Bilimler Fakültesi, İlahiyat Fakültesi, Mühendislik Fakültesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Tıp Fakültesi, Veteriner Fakültesi, Ziraat Fakültesi), 4 enstitü (Fen Bilimleri Enstitüsü, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yaşayan Diller Enstitüsü), 3 yüksekokul (Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu, Yabancı Diller Yüksekokulu), 6 meslek yüksek okulu (Eruh Meslek Yüksekokulu, Kurtalan Meslek Yüksekokulu, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu, Tasarım Meslek Yüksekokulu, Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu), Kezer Prof. Dr. İhsan Süreyya SIRMA, Eruh MYO Kütüphanesi ve Kurtalan MYO Kütüphanesinden oluşmaktadır. Ayrıca üniversitemiz 44 lisans programı, 41 önlisans programı, 46 yükseklisans programı, 13 doktora programı olmak üzere toplam 144 program ve 20 araştırma merkeziyle 6388 önlisans, 1036 ön lisans yabancı uyruklu, 10331 lisans, 1700 lisans yabancı uyruklu, 2261 lisansüstü, 36 lisansüstü yabancı uyruklu öğrenci olmak üzere 18980 öğrenciye zengin bir öğrenme ortamı sunmaktadır (B.3.1.1.). Eğitim-öğretim faaliyetlerinin etkin bir şekilde yürütülebilmesi için üniversitemiz bünyesinde öğrenci sayısına ve birimin özelliklerine uygun olarak derslikler, araştırma laboratuvarları, bilgisayar laboratuvarları, seminer salonları, atölyeler, e-kaynaklar, abone olunan veri tabanları gibi çeşitli öğrenme ortamları ve kaynakları da bulunmaktadır. Üniversitemizin mevcut dersliklerinde projeksiyon, internet ve bilgisayar bağlantıları yer almakta ve ücretsiz internet erişimi sağlanmaktadır (B.3.1.2.) (B.3.1.3.) (B.3.1.4.).

 

Uzaktan eğitim üniversitemizin önemli öğrenme kaynaklarından birini oluşturmaktadır. Bu doğrultuda Türk Dili ve Edebiyatı, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi ile Yabancı Dil derslerinin yanı sıra Yükseköğretim Kurumunun belirlediği kıstaslar çerçevesinde sınıf yönetimi, öğretim teknolojileri, öğretim ilke ve yöntemleri gibi başka derslerin de online yürütülebilmesine yönelik gerekli alt yapı sağlanmıştır (B.3.1.5.). Öte yandan hâlen İlahiyat Lisans Tamamlama (İLİTAM) programı merkez bünyesinde eğitim öğretim faaliyetlerine devam etmektedir. Uzaktan eğitim ve online süreçlerde derslerin yürütülebilmesi için uygun öğrenme yönetim sistemi seçilmiş ve kayıtların kuruma ait sunucularda saklanması ve yedeklenmesi sağlanmıştır. Öğrenme yönetim sistemi eş zamanlı ders yapılmasına imkân sağlayan sanal sınıf modülüne ve ölçme değerlendirme işlemleri için uygun araçlara sahiptir (B.3.1.6.) (B.3.1.7.).

 

 

Üniversitemiz Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı üniversitemizin 2007 yılında kurulması ile birlikte faaliyete geçmiştir. Bu çerçevede Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı bilgi erişimine yönelik en hızlı, en ekonomik, en doğru hizmet anlayışını benimseyerek üniversitemizde yapılan araştırmaları ve öğretimi desteklemek, gerek kütüphanemizde gerekse kütüphane dışı birimlerimizde akademik personelimizin, idari personelimizin, öğrencilerimizin ve kurum dışı ziyaretçilerimizin ihtiyaç duyabileceği bilimsel ve kültürel materyalleri sağlamak, düzenlemek ve bilgi çağına uygun profesyonel bir hizmet sunmak üzere faaliyetlerini yürütmektedir. Kütüphane ve Dokümantasyon Dairesi Başkanlığı bilgiye hızla ve kolayca erişimi sağlamak, kaynak ödünç vermek, bilgi okuryazarlığı eğitimini (kullanıcı eğitimi) desteklemek ve kurumsal veri tabanları oluşturmak amacıyla da tüm akademik personelimizin ve öğrencilerimizin hizmetinde çalışmalarını sürdürmektedir (B.3.1.8.) (B.3.1.9.).

 

Üniversitemizde Kezer Prof. Dr. İhsan Süreyya Sırma Merkez Kütüphanesi, Eruh MYO Kütüphanesi, Kurtalan MYO Kütüphanesi olmak üzere 3 kütüphane ve ayrıca fakültelerde bölüm kütüphaneleri bulunmaktadır. Merkez Kütüphane olan Prof. Dr. İhsan Süreyya Sırma Kütüphanesi 4 kattan oluşmakta olup 6000 m² alana sahiptir ve aynı zamanda 5300 m² de bahçe alanı mevcuttur.  Bilgisayar Odası, 4 Okuma Salonu, 18 Bireysel Çalışma Odası, 72 Grup Çalışma Odası bulunmaktadır.  Okuma salonlarında 350, bilgisayar salonunda 66, grup çalışma odalarında 72 ve bireysel çalışma odalarında 18 olmak üzere toplam 440 öğrenci kapasitelidir. Prof. Dr. İhsan Süreyya Sırma Merkez Kütüphanesi`nde 45.891, İlahiyat Fakültesi Kütüphanesi`nde 5.541 olmak üzere toplam 51.432 adet kayıtlı yayın bulunmaktadır. Kütüphanemizde konularına göre; Felsefe 2.090, Din Bilimleri 8.332, Toplum Bilimleri 8.702, Dil Bilimleri 1.308, Doğa Bilimleri ve Matematik 3.256, Teknoloji ve Uygulamalı Bilimler 6.939, Güzel ve Dekoratif Sanatlar 1.295, Edebiyat 8.425, Tarih 486, Diğer Konular 10.599 adet kayıtlı yayın bulunmaktadır. Kütüphaneye üye olan akademik ve idari personel 30 gün süreyle en fazla 5 adet kitap; öğrenciler 15 gün süre ile 3 adet kitap; yüksek lisans ve doktora öğrencileri 15 gün süre ile 3 kitap alabilir. Ödünç alınan kitap süresi geciktirilmemiş ise ve başkası tarafından ayırtılmadıysa aynı süre ile iki defa uzatma işlemi yapılmaktadır (B.3.1.10.) (B.3.1.11.) (B.3.1.12.).

 

Siirt Üniversitesi Merkez Kütüphanesi Ekual ve Ankos`a üyeliği ile 58 adet veri tabanına sahiptir. Bununla birlikte Kütüphaneler Arası İş Birliği (KİTS) ile kütüphanemizde bulunmayan kitap gibi materyaller diğer kütüphanelerden de temin edilebilmektedir. Kullanıcıya araştırma ve eğitim çalışmaları için gerekli olan; ancak kütüphanede bulunmayan kitap ve benzeri materyallerin diğer kütüphanelerden veya gerektiğinde yurt dışından sağlanması için aracı veya yardımcı olunmaktır. KİTS’ ten Siirt Üniversitesi idari ve akademik personel yararlanabilmektedir. İstek yapmak isteyen kullanıcılarımız web sayfamızda bulunan formlar kısmından ilgili formu eksiksiz doldurarak işlemi gerçekleştirmek üzere kütüphanemize ulaştırmaktadır (B.3.1.13.) (B.3.1.14.) (B.3.1.15.) (B.3.1.16). Ayrıca üniversitemiz Türkiye Belge Sağlam Sistemi (TÜBESS) ile kütüphanemizde mevcut olmayan akademik yayınları temin edebilmekte, mevcut olmayan makale, tez, kitap gibi kaynakların akademisyenlerimize en kısa sürede erişimi sağlanmaktır. Diğer taraftan EKUAL (Elektronik Kaynaklar Ulusal Akademik Lisansı) ve ANKOS (Anadolu Üniversite Kütüphaneleri Konsorsiyumu) gibi çeşitli konsorsiyum aracılığı ile erişimi mümkün kılınan veri tabanları üniversitemiz içinde ve dışında kullanıma açıktır. Üniversitemiz CAB Ebscohost, IEEE, İthenticate/Turnitin, Science Direct, Ovid-Lww, Scopus, Taylor & Francis, Web of Science, Clinical Key, Upto Date, JoVE, Chem Spider ve EBSCHost  MEDLINE Complete Dynamed gibi veri tabanlarına erişim imkanı sunmaktadır (B.3.1.17.).

 

Kütüphanelerimizde sunulan kaynakların sayısının ve çeşitliliğinin arttırılmasında öğretim elemanlarımızın ve öğrencilerimizin talepleri göz önünde bulundurulmaktadır. Buna yönelik kurumdaki diğer birimlerle yazışmalar gerçekleştirilip gelen talepler doğrultusunda satın alma işlemleri yerine getirilmektedir. Kütüphanelerimiz sadece mesai saatleri içerisinde değil diğer zamanlarda da öğrencilere ve personele hizmet vermektedir. Öğrenme kaynaklarına kampüs dışında da erişim VPN ile mümkün olmaktadır. Bununla ilgili olarak Bilgi İşlem Daire Başkanlığı akademik personel ile öğrencilere gerekli duyurularda bulunmakta ve yardım kılavuzları hazırlamaktadır (B.3.1.18.). Kütüphanelerimizde öğrenci ve akademik personelin memnuniyet düzeylerini belirlemeye yönelik anket yer almakta ve bu anketten elde edilen veriler doğrultusunda iyileştirmeler yapılmaktadır (B.3.1.19.) (B.3.1.20.). Kütüphane ve Dokümantasyon Dairesi Başkanlığı öğretim elemanlarına yönelik olarak bilimsel araştırmalarda yarar sağlayan uygulamalara erişim ve bu uygulamalara yönelik çeşitli eğitimler sunmaktadır. Kütüphane erişimine ait takip ve geliştirme işlemleri yürütülmektedir. Bu bağlamda VETIS-Kampüs dışı erişim sistemi ile akademik kaynaklara kampüs dışından erişim herhangi bir ek ayara gerek duyulmadan, sadece kurumsal e-posta üzerinden aktivasyon sağlanarak erişime açılmıştır. CEP KUTUPHANEM uygulaması ile intteraktif kütüphane hizmetlerinden yararlanmak için gerekli geliştirmeler sağlanmış ve mobil uygulamalara erişim sağlanmıştır (B.3.1.21.) (B.3.1.22.) (B.3.1.23.).

 

B.3.2. Akademik Destek Hizmetleri

Akademik destek hizmetleri kapsamında Siirt Üniversitesi Öğrenci Danışmanlığı Yönergesine dayanarak öğrencilerimizin yaşadıkları akademik sorunlarını çözümlemede danışmanlık yapmak üzere bütün öğrencilere akademik danışman öğretim elemanı görevlendirmesi yapılmıştır. Öğrenciler danışmanlarına kolaylıkla erişebilmektedir. Danışman, danışmanı olduğu öğrenciler ile belirli zamanlarda görüşmeler yapmaktadır. Danışman, akademik takvime bağlı olarak öğrencilerin ders seçme ve ders kayıt (yeni kayıt, kayıt yenileme) işlemlerinde yardımcı olmakta, kayıt onayını yapmakta, değişim programları ve staj olanakları hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamakta ve kariyer planlama konusunda rehberlik ve yönlendirme yapmaktadır. Söz konusu sürecin işleyişi Siirt Üniversitesi Öğrenci Danışmanlığı Yönergesi tarafından belirlenmiştir (B.3.2.1.).

 

Üniversitemizde her eğitim öğretim yılı başında akademik, sosyal ve kültürel imkânları hakkında yeni kayıt yaptıran öğrencilerimizi bilgilendirmeye yönelik “Oryantasyon Programı” düzenlenmektedir (B.3.2.2.). Ayrıca bölümlerde eğitim-öğretim faaliyetlerine uyumu ve öğrenme kaynaklarına erişim konusunda bilgilendirmek için bölüm başkanlıkları tarafından oryantasyon toplantıları yapılmaktadır. Üniversitemizde Kariyer Araştırma Planlama ve Uygulama Merkezi-KAPUM 2021 yılında açılmıştır. (B.3.2.3.). SİUKAPUM öğrencilerimizin  kariyer süreçlerini planlamada onlara yardımcı olmak, fırsatlar oluşturmak ve bu anlamda destek hizmetleri sunmak amacıyla kurulmuştur. SİUKAPUM tarafından yürütülen faaliyetlerin birimlerimizde daha etkin ve hızlı gerçekleştirilmesinde koordinasyonu sağlamak, öğrencilerimizin kariyer süreçlerini daha başarılı yönetmelerinde ihtiyaç duyacakları mentörlük hizmetlerine daha kolay ve etkin ulaşmalarını sağlamak amacıyla akademik birimlerimizde birim kariyer temsilcilikleri oluşturulmuştur. SİUKAPUM koordinasyonunda 2022 yılında kariyer gelişimi, işletme gezileri, tecrübe paylaşımı ve kişisel gelişim gibi konularda haftalık faaliyetler yürütülmüştür (B.3.2.4.) (B.3.2.5.). Bununla birlikte üniversitemizde öğrencileremize yönelik psikolojik danışmanlık hizmetleri de yürütülmektedir. Mediko Sağlık Birimimizde danışmanlık hizmeti vermek üzere bir psikolog görev yapmaktadır (B.3.2.6.).

 

Üniversite öğrencilerinin iş hayatının dinamikleri ve beklentileri konusunda kariyer farkındalığı oluşturmaları ve öğrenim süreçlerini en iyi şekilde değerlendirerek mezuniyet sonrası çalışma hayatlarını planlamaları, niteliklerine uygun alanlarda iş ve meslek seçimi yapmaları, kendi beceri, yetenek ve yetkinliklerine uygun alanlarda kariyerlerini şekillendirmeleri amacıyla 2021-2022 Yılında Senato tarafından kabul edilen “Kariyer Planlama Dersi” 2022 bahar döneminden itibaren birimimizdeki tüm programlara seçmeli ders olarak eklenmiştir.  Aynı zamanda öğrenim gören öğrencilerin akademik gelişimi ve kariyer planlamasına katkı sağlamak ve iyileştirmek amacıyla üniversitemizde 2023 yılında 1-2 Kasım tarihlerinde 3. Kariyer Günleri etkinliği gerçekleştirilmiştir. Kariyer günleri etkinliği kapsamında öğrencilerin okudukları alanlara dair sektörel bilgi edinmeleri ve sektördeki yetkin kişiler ile bir araya gelebilmeleri amacıyla ilgili programların sektör temsilcileri davet edilerek, öğrencilerle bilgilendirme ve soru cevap tarzında söyleşi gerçekleştirilmiştir (B.3.2.7.). Üniversitemizde akademik destek hizmetlerinin işleyişinde gerekli iyileştirmeler uygulanan anketler aracılığıyla gerçekleştirilmektedir (B.3.2.8.) (B.3.2.9.) (B.3.2.10.).

 

B.3.3. Tesis ve Altyapılar

Üniversitemizde tesis ve alt yapılar (yemekhane, yurt, teknoloji destekli çalışma alanları, uzaktan eğitim altyapısı, konukevi vb.) gereksinimlere uygun nitelikte ve niceliktedir. Üniversitemizin birimlerinde öğrencilerin kültürel, sosyal ve sportif faaliyetlerini gerçekleştirebilmelerine yönelik fiziksel koşulların iyileştirilip artırılmasına önem verilip artan öğrenci sayısına bağlı olarak fiziksel koşullar ve imkânlar her yıl iyileştirilmeye çalışılmaktadır. Üniversitemiz bünyesinde Merkez (Kezer), Şehir, Kurtalan ve Eruh olmak üzere toplam dört yerleşke yer almaktadır. Yerleşkelerde eğitim-öğretim gören öğrencilere yönelik sosyal, kültürel ve sportif faaliyetlerin gerçekleştirilebilmesine yönelik fiziksel mekânlar mevcuttur (B.3.3.1.) (B.3.3.2.). Yerleşkelerimizdeki tesis ve alt yapılar öğrencilerimizin yeteneklerinin ve kişiliklerinin sağlıklı bir şekilde gelişmesine imkân verecek hizmetler sunmanın yanı sıra öğrencilerimize dinlenme ve eğlenme alışkanlıkları kazandırmayı da hedeflemektedir. Bu amaçla üniversitemizde halihazırda çeşitli alanlarda 72 adet öğrenci topluluğu bulunmaktadır. Söz konusu öğrenci toplulukları ihtiyaca ve talebe göre sürekli güncellenmekte ve yenilenmektedir. Ayrıca öğrenci topluluklarının kuruluş ve işleyişleri Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı Öğrenci Toplulukları/Kulüpleri Yönergesi çerçevesinde düzenlemektedir. Üniversitemizde 2023 yılı içinde öğrenci toplulukları farklı ve çeşitli alanlarda çok sayıda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlik düzenlemişlerdir (B.3.3.3.) (B.3.3.4.) (B.3.3.5.) (B.3.3.6.).

 

Üniversitemizin tesis ve alt yapı hizmetlerinde öğrencilerin öğrenme kaynaklarının çeşitlendirilmesi ve bu çerçevede bir sistemin oturtulması önemli bir husus olarak görülmektedir. Bu çerçevede öğrencilerimize Müzik Atölyesi, Görsel Sanatlar Atölyesi, Drama Atölyesi, Matematik Laboratuvarı, Zekâ Oyunları Odası, Birim Ders Çalışma Salonu, Bilgisayar Laboratuvarı, Fizik Laboratuvarı, Fen Laboratuvarı, Etkileşimli Tahtalı Derslikler ve Seminer Salonu gibi pek çok imkân sağlanarak öğrencilerin donanımlı bir şekilde yetişmeleri sağlanmaktadır. Öğrencilerimizin spor         faaliyetlerde de yer almaları desteklenmekte, bu amaca ilişkin olanaklar sunulmaktadır. Öğrencilerimizin kullanımına sunulan bisiklet sürme, voleybol, masa tenisi, basketbol gibi takım sporları tesisleri öğrencilerimize sportif ve sosyalleşme anlamında zengin bir üniversite yaşamı sunmaktadır (B.3.3.7.) (B.3.3.8.).

 

Öğrenciler ile akademik ve idari personeller için yemekhaneler, kantinler ve kafeteryalar yıl boyunca öğrenci ve personelimize hizmet vermektedir. Bunlardan öğrenci kantin ve kafeteryaları kiralama usulüyle, yemekhaneler ise üniversite tarafından işletilmektedir. Üniversitede öğrencilere ve personele öğle yemek hizmeti sunulmaktadır. Öte yandan üniversitemizde Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı Mediko Sağlık Birimimiz de bulunmaktadır. Mediko-Sağlık Birimi bünyesinde 2 aile hekimi, 7 hemşire, 1 psikolog ve 1 diş hekimi ile öğrencilerimize ücretsiz sağlık hizmetleri sunulmaktadır. Mediko Sağlık Biriminde mesai saatleri içerisinde (08:00-12:00 ve 13:00-17:00) ayaktan müdahale hizmeti de vermektedir (B.3.3.9.).  Üniversitemizde önemli tesislerden biri de konukevidir. Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı bünyesinde yer alan Siirt Üniversitesi Konukevi konuklarına 7/24 esasına göre hizmet vermekte olup Merkez (Kezer) yerleşkesinde yer almaktadır. Şehir merkezine ulaşım şehir minibüsleri ile sağlanmaktadır. Konukevimiz 2 Suit oda, 37 standart (iki kişilik) oda olmak üzere toplam 39 oda olup 74 tek kişilik ve 2 çift kişilik yatak kapasitelidir. Bu kapasite dahilinde aynı anda 78 kişi ağırlanabilmektedir. Odaların tamamında LCD TV (kablolu yayın), buzdolabı, kablolu ve kablosuz internet bağlantısı, 24 saat sıcak su, klima mevcuttur. Dinlenme salonunda, misafirlerimiz için LCD TV (Kablolu yayın) bulunmakta ve sabah kahvaltısı servisi verilmektedir Aynı zamanda konukevimizde 2 adet konferans salonu, yemekhane ve kafeterya da bulunmaktadır (B.3.3.10.). Üniversitemiz tesis ve alt yapı konusunda daha nitelikli hizmet vermek amacıyla Siirt Üniversitesi Sağlık Hizmetleri MYO-Sağlık Yüksekokulu Binası ve Çevre Düzenleme İkmal Yapım İşi ile Siirt Üniversitesi Tıp Fakültesi Morfoloji Binası ve Çevre Düzenlemesi Yapım İşi ihale duyurularına çıkmıştır. Öte yandan üniversitemizin Merkez (Kezer) yerleşkesinde yeni bir market açılması sağlanmıştır. Böylece üniversitemiz tesit ve alt yapı bakımından kayda değer bir gelişme göstermiş olup tesis ve alt yapıların ihtiyaca cevap verecek şekilde planlanması sağlanmaktadır (B.3.3.11.). Son olarak öğrencilerimizin sağlık, kültür ve sporla gibi hususlara ilişkin değerlendirmeleri, önerileri ve iyileştirme süreçlerine katılımları ilgili idarecilerle yüz yüze görüşmeler, memnuniyet, şikâyet formları gibi çeşitli yollarla gerçekleşmektedir (B.3.3.12.) (B.3.3.13.) (B.3.3.14.).

 

B.3.4. Dezavantajlı Gruplar

Üniversitemizde kırılgan, az temsil edilen ve dezavantajlı gruplarımızın eğitim imkânlarına erişimi erişilebilirlik ve açıklık ilkeleri doğrultusunda gerçekleşmektedir. Eğitim imkânlarının alt yapısı dezavantajlı gruplarımızın gereksinimleri göz önünde bulundurularak oluşturulmuştur. Dezavantajlı konumundaki gruplarımızın öğrenim hayatlarının kolaylaştırmak, fiziki ve akademik mekânları uygun hâle getirmek ve eğitim-öğretim faaliyetlerine yönelik katılımlarını sağlamak amacıyla Rektör Yardımcısına bağlı Engelli Öğrenci Birimi görev yapmaktadır. Engelli Öğrenci Birimi, Engelli Öğrenci Birimi Yönergesine göre dezavantajlı öğrencilerimizin öğrenim hayatlarını kolaylaştırmak için gerekli eğitim-öğretim faaliyetleri ile diğer kişisel sorunlarını ve ihtiyaçlarını tespit ederek bu ihtiyaçların karşılanması için yapılması gerekenleri belirleyip uygulamak ve değerlendirmek amacıyla hizmet vermektedir (B.3.4.1.) (B.3.4.2.) Öğrencilerimiz arasında özel eğitim gereksinimi olan öğrencilere yönelik her türlü konuda destek olmak ve ihtiyaç duydukları teknik konularda yardımcı olmak üzere birim akademik danışmanları da görevlendirilmiştir (B.3.4.3.)

 

Siirt Üniversitesi Engelsiz Üniversite Birimi, üniversitemizde kayıtlı ve özel gereksinimi bulunan öğrencilerimizin karşılaştıkları dezavantajları ortadan kaldırmak, akademik, sosyal ve kültürel ortamlara eşit fırsatlarla katılımlarını sağlamak amacıyla Özel Gereksinimli Öğrenci ve Öğretim Elemanı Kılavuzu doğrultusunda farklı eğitim uygulamalarını çeşitlendirmektedir (B.3.4.4.) (B.3.4.5.). Öte yandan üniversitemizin ön lisans, lisans ve lisansüstü programlarında öğrenim gören özel gereksinimli öğrenciler için eğitim-öğretim ve ölçme-değerlendirme süreç ve işlemlerine ilişkin usul ve esasları içeren Siirt Üniversitesi Özel Gereksinimli Öğrenciler İçin Eğitim-Öğretim ve                               Ölçme-Değerlendirme Uygulamaları Yönergesinin çıkartılmasına yönelik çalışmalara başlanmıştır. Aynı zamanda üniversitemizde akademik ve idari birimlerine erişim sağlayan rampalar ve görme engelliler için kabartma yazı ve yönlendirme tabelaları bulunmaktadır. Üniversitemiz Kezer yerleşkesinde bulunan binalarda engellilerin fiziksel alt yapıda erişebilirliğini sağlamak amacıyla TS Standartlarına uygun düzenlemeler yapılmıştır. YÖK'ün 2019 yılında düzenlediği ve 81 Üniversitenin başvuru yaptığı "Engelsiz Üniversiteler" yarışmasında Mekânda Erişilebilirlik (Turuncu Bayrak) kategorisinde en çok sayıda bayrak ödülü alan üniversitelerin sıralamasında Siirt Üniversitesi Türkiye genelinde ikinci, bölgemizde bulunan üniversiteler arasında ise birinci seçilmiştir (B.3.4.6.). Üniversitemizin birim hizmet binalarında engelli öğrencilerin kolay erişimlerinin sağlamak üzere engelli rampası ile özel sınıf (engelsiz sınıf) bulunmaktadır (B.3.4.7.).

 

Üniversimezide dezavantajlı gruplara yönelik çeşitli faaliyetler yürütülmektedir. Bu faaliyetler kapsamında maddi imkanları kısıtlı öğrencilere yönelik ücretsiz yemek imkânı sunulmaktadır. Bununla birlikte yabancı uyruklu öğrencilerin birimlerde bulunan bölümlere yerleşmeleri  merkezi yerleştirmenin yanı sıra yatay geçiş kapsamında da özel kontenjanlar ile sağlanmaktadır. Yerleşen öğrencilerin uyum ve oryantasyonları için gerekli oryantasyon eğitimleri yapılmakta ve dil eğitim desteği sunulmaktadır. Ayrıca üniversitemizin farklı birim ve bölümlerinde dezavantajlı gruplara ilişkin farkınlaık faaliyetleri gerçekleşmektedir. Örneğin: Dünya Engelliler Gününde, Sosyal Hizmetler ve Posta Hizmetleri Bölümü öğrencileri farkındalık oluşturmak amacıyla Rehabilitasyon Merkezindeki dezavantajlı grupları Siirt Üniversitesi Kurtalan Meslek Yüksek Okuluna davet ederek misafir etmiş, onlarla beraber eğlenceli vakit geçirmişlerdir. Söz konusu faaliyetin sonunda "Hepimiz Birer Engelli Adayıyız, Dünya Engelliler Gününüz Kutlu Olsun" afişleriyle Dünya Engelliler günü kutlamaları yapılmıştır (B.3.4.8.). Üniversitemiz Engelsiz Üniversite Birimi tarafından da 19.06.2023 tarihinde online olarak ‘Engelsiz Eğitim Söyleşisi’ gerçekleştirilmiştir (B.3.4.9.). Üniversitemiz öğrenci topluluklarından "Engelsiz Yarınlar Topluluğu" ise 14.12.2023 ve 15.12.2023 tarihleri arasında "Engelsiz Üniversite" etkinliği düzenlemiştir (B.3.4.10.).

 

B.3.5. Sosyal, Kültürel ve Sportif Faaliyetler

Üniversitemizde sosyal, kültürel ve sportif etkinlikler Sağlık, Kültür ve Spor Dairesi Başkanlığı başta olmak üzere tüm birim ve bölümlerimizde yerine getirilmektedir. (B.3.5.1.). Üniversitemizin sosyal, kültürel, sportif faaliyetleri Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı koordinesinde yürütülmekte olup yönetim kuruluna ilişkin örgütlenmeler mevcuttur (B.3.5.2.). Öğrenci toplulukları faaliyetleri ise Öğrenci Topluluğu Yönergesine göre gerçekleştirilmektedir (B.3.5.3.). Bu kapsamda üniversitemizde çeşitli alanlarda 70 adet öğrenci topluluğu bulunmaktadır. Söz konusu öğrenci toplulukları ihtiyaca ve talebe göre sürekli güncellenmektedir (B.3.5.4.). Aynı zamanda öğrenci toplulukları çalışmaları Sağlık, Kültür ve Spor Dairesi Başkanlığınca koordine edilmekte ve izlenmektedir. Üniversitemizde sosyal, kültürel ve sportif faaliyetler için Merkez Kampüs Rektörlük binasında 400 kişilik konferans salonu, Şehir Yerleşkesinde 80 kişilik çok amaçlı salon ile Kezer (Merkez) Yerleşkesi Mühendislik Fakültesinde 250 kişilik konferans salonu bulunmaktadır. Kezer yerleşkesinde 1150 seyirci kapasiteli tribün, 8 kulvarlı tartan pist, 105x70 m ebatlarda uluslararası standartlarda 1 futbol sahası, 1000 seyirci kapasiteli parke zemin, 2 antrenman salonu ve uluslararası standartlarda kapalı spor salonu, 1 adet halı saha, 2 adet tenis kortu ve açık alan basketbol ile voleybol sahaları da bulunmaktadır. Bu mekânlarda sosyal, kültürel ve sportif faaliyetler düzenlenmektedir (B.3.5.5.).

 

Üniversitemiz bünyesinde öğrencilerimizin sosyal ve kültürel etkinliklerini sergileyebilecekleri müzik ve drama atölyeleri, görsel sanatlar atölyesi ve zekâ oyunları odası gibi pek çok mekân bulunmaktadır. Bununla birlikte üniversitemizde masa tenisi, satranç, kitap okuma/kitap tahlilleri ve bahar şenlikleri faaliyetleriyle de öğrencilerimizin sosyal, kültürel ve sportif yönlerinin geliştirilmesine özen gösterilmektedir (B.3.5.6.) (B.3.5.7.) (B.3.5.8.) (B.3.5.9.) (B.3.5.10.) (B.3.5.11.). Özellikle üniversitemizin Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Müdürlüğü (BESYO) ulusal ve uluslararası alanda gerçekleştirilen faaliyetlerde önemli başarıları bulunmaktadır. Örneğin: Kırgızistanın başkenti Bişkek'te gerçekleşen İşitme Engelliler Dünya Güreş Şampiyonasında Üniversitemiz Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Antrenörlük öğrencimiz serbest stilde 125 kg ile Grekoromen stilde ise 130 kg ile rakiplerini geride bırakarak iki ayrı dalda da Dünya Şampiyonu oldu. Aynı şekilde 3-19 Mart 2023 tarihleri arasında gerçekleşen U23 Avrupa Güreş Şampiyonasında ülkemizi temsil eden Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerimiz Avrupa üçüncüsü, Avrupa beşincisi; Edirne’de düzenlenen Üniversitelerarası Türkiye Bilek Güreşi Şampiyonasında Bilek Güreşi  takımımız da 40 üniversite ve 300 sporcunun katıldığı müsabakalarda her iki kolda Türkiye ikincisi, 50 kiloda Türkiye dördüncüsü, 65 kiloda ise Türkiye beşinciliği dereceleri olmuştur. Siirt BESYO öğrencilerimizin buna benzer çok sayıda ulusal ve uluslararası dereceleri bulunmaktadır (B.3.5.12.). Sosyal, kültürel ve sportif faaliyetler öğrencilerin talep ve istekleri doğrultusunda şekillenmekte ve değerlendirilmektedir (B.3.5.13.) (B.3.5.14.).

 

Öğrenme Ortam ve Kaynakları

Olgunluk Düzeyi: Öğrenme kaynaklarının  geliştirilmesine ve kullanımına yönelik izleme ve iyileştirilme yapılmaktadır.

Kanıtlar

·        (3)B.3.1.1.Öğrenme_Ortamlarına_Yönelik_Veriler

·        (3)B.3.1.2.Bilgisayar_Laboratuvarları

·       (3)B.3.1.3.İnşaat_Laboratuvarları

·        (3)B.3.1.4.Veri_Tabanları

·       (2)(3)B.3.1.5.Uzaktan_Eğitim_Kullanıcı_Kılavuzları

·       (2)(3)B.3.1.6.Uzaktan_Eğitim_Faaliyetleri

·        (3)B.3.1.7.İlahiyat_Lisans_Tamamlama_(İLİTAM)

·       (3)B.3.1.8.Kütüphane_Kaynakları

·        (3)B.3.1.9.Kütüphane_Hizmet_Standartları

·       (3)B.3.1.10.Kütüphane_Bilgileri

·       (3)B.3.1.11.Kitüphane_Hizmetleri_Yönergesi

·        (3)B.3.1.12.Kütüphane_İş_Akış_Şemaları

·       (3)B.3.1.13.Kampüs_Dışından_Üniversiteye_Erişim_Yönergesi

·       (3)B.3.1.14.ANKOS_Üyelik

·       (3)B.3.1.15.Kampüs_Dışı_Erişim_Portalı

·       (3)B.3.1.16.Talep_Formları

·        (3)B.3.1.17.Veri_Tabanlarına_Erişim

·       (3)B.3.1.18.Reaxys_Eğitim_Toplantısı

·       (4)B.3.1.19.Dilek_ve_Şikayet_Bildirimi

·       (4)B.3.1.20.Memnıniyet_Anketi

·       (3)B.3.1.21.E-Kitap Platformu

·        (3)B.3.1.22.Cep_Kütüphanem

·       (3)B.3.1.23.VETİS_Erişim_Sistemi

 

Akademik Destek Hizmetleri

Olgunluk Düzeyi: Kurumda öğrencilerin akademik gelişimi ve kariyer planlamasına ilişkin uygulamalar izlenmekte ve öğrencilerin katılımıyla iyileştirilmektedir.

Kanıtlar

·       (3)B.3.2.1.Öğrenci_Danışmanlığı_Yönergesi

·       (3)B.3.2.2.Oryantasyon_Programı

·       (3)B.3.2.3.Kariyer_Araştırma_Planlama_ve_Uygulama_Merkezi_KAPUM

·       (3)B.3.2.4.Kariyer_Konferansı

·       (3)B.3.2.5.Tercih_Tanıtım_Günleri

·       (3)B.3.2.6.Mediko_Sağlık_Birimi

·       (3)B.3.2.7.Kariyer_Günleri_Etkinliği

·       (4)B.3.2.8.Memnuniyet_Anketi

·       (4)B.3.2.9.Mezun_Bilgi_Anketi

·       (4)B.3.2.10.Anket_Sonuçları

 

Tesis ve Altyapılar

Olgunluk Düzeyi: Tesis ve altyapının kullanımı izlenmekte ve ihtiyaçlar doğrultusunda iyileştirilmektedir.

Kanıtlar

·       (3)B.3.3.1.Yemekhaneler

·       (3)B.3.3.2.Sağlık_Hizmetleri

·       (3)B.3.3.3.Turizm_ve_Spor_Eğitim_Uygulama_Merkezi

·       (3)B.3.3.4.Öğrenci_Toplulukları_Listesi

·       (3)B.3.3.5.Öğrenci_Konseyi_Yönergesi

·        (3)B.3.3.6.Öğrenci_Toplulukları_Yönergesi

·        (3)B.3.3.7.Laboratuvarlar

·       (3)B.3.3.8.Spor_Salonları

·       (3)B.3.3.9.Mediko_Sağlık_Birimi

·       (3)B.3.3.10.Siirt_Üniversitesi_Konukevi

·       (3)B.3.3.11.Morfoloji_Binası_Yapım_İhalesi

·       (4)B.3.3.12.Dilek_ve_Şikayet_Online_Form

·       (4)B.3.3.13.Mermnuniyet_Anketi

·       (4)B.3.3.14.Yemekhane_Hizmetleri_Değerlendirmesi

 

Dezavantajlı Gruplar

Olgunluk Düzeyi: Dezavantajlı grupların eğitim olanaklarına erişimine yönelik uygulamalar izlenmekte ve dezavantajlı grupların görüşleri de alınarak iyileştirilmektedir.

Kanıtlar

·       (3)B.3.4.1.Engelsiz_Üniversite_Birimi

·        (3)B.3.4.2.Engelli_Öğrenci_Birimi_Yönergesi

·       (3)B.3.4.3.Birim_Akademik_Danışmanları

·       (3)B.3.4.4.Engelli_Öğrencilere_Yönelik_Eğitim_Öğretim_Uygulamaları

·       (3)B.3.4.5.Özel_Gereksinimli_Öğrenci_ve_Öğretim_Elemanı_Kılavuzu

·        (4)B.3.4.6.Engelsiz_Üniversite_Ödülleri

·       (3)B.3.4.7.Engelsiz_Sınıf

·       (3)B.3.4.8.Dünya_Engelliler_Günü_Etkinliği

·       (4)B.3.4.9.Engelsiz_Eğitim_Söyleşisi

·       (3)B.3.4.10.Engelsiz_Yarınlar_Topluluğu_Etkinliği

 

Sosyal, Kültürel ve Sportif Faaliyetler

Olgunluk Düzeyi: Sosyal, kültürel ve sportif faaliyet mekanizmaları izlenmekte, ihtiyaçlar/talepler doğrultusunda faaliyetler çeşitlendirilmekte ve iyileştirilmektedir.

Kanıtlar

·       (3)B.3.5.1.Sağlık_Kültür_ve_Spor_Dairesi_Başkanlığı

·        (3)B.3.5.2.Sağlık_Kültür_ve_Spor_Dairesi_Başkanlığı_Yönetim_Yapısı

·       (3)B.3.5.3.Öğrenci_Toplulukları_Yönergesi

·       (3)B.3.5.4.Öğrenci_Toplulukları

·       (3)B.3.5.5.Turizm_ve_Spor_Eğitim_Uygulama_Merkezi

·       (3)B.3.5.6.Yaşam_ve_Tarım_Topluluğu_Köy_Okuluna_Ziyaret

·       (3)B.3.5.7.Cittaslow_Ahlata_Teknik_Gezi 

·       (3)B.3.5.8.TUBİTAK_Bilim_Söyleyişileri

·       (3)B.3.5.9.Öğrenci_Toplulukları_Etkinlik_Takvimi

·       (3)B.3.5.10.And_Okuma_Töreni

·        (3)B.3.5.11.Narko_Gençlik_Semineri

·        (3)B.3.5.12.BESYO_Biresyel_ve_Takım_Dereceleri

·       (4)B.3.5.13.Memnuniyet_Anketi

·       (4)B.3.5.14.SKS_Memnuniyet_Anketleri

 

Öğr. Gör. FIRAT ARSLAN
Güncelleme : 18.11.2024 13:49:32