B.3.1.
Öğrenme Ortam ve Kaynakları
Üniversitemiz öğrenme ortamları bakımından 10 fakülte (Eğitim Fakültesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Güzel
Sanatlar ve Tasarım Fakültesi, İktisadi İdari Bilimler Fakültesi, İlahiyat
Fakültesi, Mühendislik Fakültesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Tıp Fakültesi, Veteriner
Fakültesi, Ziraat Fakültesi), 4 enstitü (Fen Bilimleri Enstitüsü, Sağlık
Bilimleri Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yaşayan Diller Enstitüsü), 3
yüksekokul (Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, Turizm İşletmeciliği ve
Otelcilik Yüksekokulu, Yabancı Diller Yüksekokulu), 6 meslek yüksek okulu (Eruh
Meslek Yüksekokulu, Kurtalan Meslek Yüksekokulu, Sağlık Hizmetleri Meslek
Yüksekokulu, Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu, Tasarım Meslek Yüksekokulu, Teknik
Bilimler Meslek Yüksekokulu), Kezer Prof. Dr. İhsan Süreyya SIRMA, Eruh MYO
Kütüphanesi ve Kurtalan MYO Kütüphanesinden oluşmaktadır. Ayrıca üniversitemiz
44 lisans programı, 41 önlisans programı, 46 yükseklisans programı, 13 doktora
programı olmak üzere toplam 144 program ve 20 araştırma merkeziyle 6388
önlisans, 1036 ön lisans yabancı uyruklu, 10331 lisans, 1700 lisans yabancı
uyruklu, 2261 lisansüstü, 36 lisansüstü yabancı uyruklu öğrenci olmak üzere
18980 öğrenciye zengin bir öğrenme ortamı sunmaktadır (B.3.1.1.). Eğitim-öğretim
faaliyetlerinin etkin bir şekilde yürütülebilmesi için üniversitemiz bünyesinde
öğrenci sayısına ve birimin özelliklerine uygun olarak derslikler, araştırma
laboratuvarları, bilgisayar laboratuvarları, seminer salonları, atölyeler, e-kaynaklar,
abone olunan veri tabanları gibi çeşitli öğrenme
ortamları ve kaynakları da bulunmaktadır. Üniversitemizin mevcut
dersliklerinde projeksiyon, internet ve bilgisayar bağlantıları yer almakta ve ücretsiz
internet erişimi sağlanmaktadır (B.3.1.2.) (B.3.1.3.) (B.3.1.4.).
Uzaktan
eğitim üniversitemizin önemli öğrenme kaynaklarından birini oluşturmaktadır. Bu
doğrultuda Türk Dili ve Edebiyatı, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi ile
Yabancı Dil derslerinin yanı sıra Yükseköğretim Kurumunun belirlediği kıstaslar
çerçevesinde sınıf yönetimi, öğretim teknolojileri, öğretim ilke ve yöntemleri
gibi başka derslerin de online yürütülebilmesine yönelik gerekli alt yapı
sağlanmıştır (B.3.1.5.).
Öte yandan hâlen İlahiyat Lisans Tamamlama (İLİTAM) programı merkez
bünyesinde eğitim öğretim faaliyetlerine devam etmektedir. Uzaktan eğitim ve
online süreçlerde derslerin yürütülebilmesi için uygun öğrenme yönetim sistemi
seçilmiş ve kayıtların kuruma ait sunucularda saklanması ve yedeklenmesi
sağlanmıştır. Öğrenme yönetim sistemi eş zamanlı ders yapılmasına imkân
sağlayan sanal sınıf modülüne ve ölçme değerlendirme işlemleri için uygun
araçlara sahiptir (B.3.1.6.)
(B.3.1.7.).
Üniversitemiz
Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı üniversitemizin 2007 yılında kurulması
ile birlikte faaliyete geçmiştir. Bu çerçevede Kütüphane ve Dokümantasyon Daire
Başkanlığı bilgi erişimine yönelik en hızlı, en ekonomik, en doğru hizmet
anlayışını benimseyerek üniversitemizde yapılan araştırmaları ve öğretimi
desteklemek, gerek kütüphanemizde gerekse kütüphane dışı birimlerimizde
akademik personelimizin, idari personelimizin, öğrencilerimizin ve kurum dışı
ziyaretçilerimizin ihtiyaç duyabileceği bilimsel ve kültürel materyalleri
sağlamak, düzenlemek ve bilgi çağına uygun profesyonel bir hizmet sunmak üzere
faaliyetlerini yürütmektedir. Kütüphane ve Dokümantasyon Dairesi Başkanlığı bilgiye
hızla ve kolayca erişimi sağlamak, kaynak ödünç vermek, bilgi okuryazarlığı
eğitimini (kullanıcı eğitimi) desteklemek ve kurumsal veri tabanları oluşturmak
amacıyla da tüm akademik personelimizin ve öğrencilerimizin hizmetinde çalışmalarını
sürdürmektedir (B.3.1.8.)
(B.3.1.9.).
Üniversitemizde Kezer Prof. Dr. İhsan Süreyya Sırma Merkez Kütüphanesi, Eruh
MYO Kütüphanesi, Kurtalan MYO Kütüphanesi olmak üzere 3 kütüphane ve ayrıca
fakültelerde bölüm kütüphaneleri bulunmaktadır. Merkez Kütüphane olan Prof. Dr.
İhsan Süreyya Sırma Kütüphanesi 4 kattan oluşmakta olup 6000 m² alana
sahiptir ve aynı zamanda 5300 m² de bahçe alanı mevcuttur. Bilgisayar
Odası, 4 Okuma Salonu, 18 Bireysel Çalışma Odası, 72 Grup Çalışma Odası bulunmaktadır.
Okuma salonlarında 350, bilgisayar salonunda 66, grup çalışma odalarında
72 ve bireysel çalışma odalarında 18 olmak üzere toplam 440 öğrenci
kapasitelidir. Prof. Dr. İhsan Süreyya Sırma Merkez Kütüphanesi`nde 45.891,
İlahiyat Fakültesi Kütüphanesi`nde 5.541 olmak üzere toplam 51.432 adet
kayıtlı yayın bulunmaktadır. Kütüphanemizde konularına göre; Felsefe 2.090, Din
Bilimleri 8.332, Toplum Bilimleri 8.702, Dil Bilimleri 1.308, Doğa Bilimleri ve
Matematik 3.256, Teknoloji ve Uygulamalı Bilimler 6.939, Güzel ve Dekoratif
Sanatlar 1.295, Edebiyat 8.425, Tarih 486, Diğer Konular 10.599 adet kayıtlı
yayın bulunmaktadır. Kütüphaneye üye olan akademik ve idari personel 30 gün
süreyle en fazla 5 adet kitap; öğrenciler 15 gün süre ile 3 adet kitap; yüksek
lisans ve doktora öğrencileri 15 gün süre ile 3 kitap alabilir. Ödünç alınan
kitap süresi geciktirilmemiş ise ve başkası tarafından ayırtılmadıysa aynı süre
ile iki defa uzatma işlemi yapılmaktadır (B.3.1.10.) (B.3.1.11.) (B.3.1.12.).
Siirt Üniversitesi Merkez Kütüphanesi Ekual ve Ankos`a üyeliği ile 58 adet
veri tabanına sahiptir. Bununla birlikte Kütüphaneler Arası İş Birliği (KİTS) ile
kütüphanemizde bulunmayan kitap gibi materyaller diğer kütüphanelerden de temin
edilebilmektedir. Kullanıcıya
araştırma ve eğitim çalışmaları için gerekli olan; ancak kütüphanede bulunmayan
kitap ve benzeri materyallerin diğer kütüphanelerden veya gerektiğinde yurt
dışından sağlanması için aracı veya yardımcı olunmaktır. KİTS’ ten Siirt
Üniversitesi idari ve akademik personel yararlanabilmektedir. İstek yapmak isteyen
kullanıcılarımız web sayfamızda bulunan formlar kısmından ilgili formu eksiksiz
doldurarak işlemi gerçekleştirmek üzere kütüphanemize ulaştırmaktadır (B.3.1.13.)
(B.3.1.14.) (B.3.1.15.) (B.3.1.16). Ayrıca üniversitemiz Türkiye
Belge Sağlam Sistemi (TÜBESS) ile kütüphanemizde mevcut olmayan akademik
yayınları temin edebilmekte, mevcut
olmayan makale, tez, kitap gibi kaynakların akademisyenlerimize en kısa sürede
erişimi sağlanmaktır. Diğer taraftan EKUAL (Elektronik Kaynaklar Ulusal
Akademik Lisansı) ve ANKOS (Anadolu Üniversite Kütüphaneleri Konsorsiyumu) gibi
çeşitli konsorsiyum aracılığı ile erişimi mümkün kılınan veri tabanları
üniversitemiz içinde ve dışında kullanıma açıktır. Üniversitemiz CAB Ebscohost,
IEEE, İthenticate/Turnitin, Science Direct, Ovid-Lww, Scopus, Taylor &
Francis, Web of Science, Clinical Key, Upto Date, JoVE, Chem Spider ve EBSCHost
MEDLINE Complete Dynamed gibi veri tabanlarına erişim imkanı sunmaktadır (B.3.1.17.).
Kütüphanelerimizde
sunulan kaynakların sayısının ve çeşitliliğinin arttırılmasında öğretim
elemanlarımızın ve öğrencilerimizin talepleri göz önünde bulundurulmaktadır.
Buna yönelik kurumdaki diğer birimlerle yazışmalar gerçekleştirilip gelen
talepler doğrultusunda satın alma işlemleri yerine getirilmektedir. Kütüphanelerimiz sadece mesai saatleri içerisinde değil diğer zamanlarda
da öğrencilere ve personele hizmet vermektedir. Öğrenme
kaynaklarına kampüs dışında da erişim VPN ile mümkün olmaktadır. Bununla ilgili
olarak Bilgi İşlem Daire Başkanlığı akademik personel ile öğrencilere gerekli
duyurularda bulunmakta ve yardım kılavuzları hazırlamaktadır (B.3.1.18.). Kütüphanelerimizde
öğrenci ve akademik personelin memnuniyet düzeylerini belirlemeye yönelik anket
yer almakta ve bu anketten elde edilen veriler doğrultusunda iyileştirmeler
yapılmaktadır (B.3.1.19.)
(B.3.1.20.). Kütüphane ve Dokümantasyon Dairesi Başkanlığı öğretim elemanlarına
yönelik olarak bilimsel araştırmalarda yarar sağlayan uygulamalara erişim ve bu
uygulamalara yönelik çeşitli eğitimler sunmaktadır. Kütüphane erişimine ait takip ve geliştirme işlemleri yürütülmektedir. Bu
bağlamda VETIS-Kampüs dışı erişim sistemi ile akademik kaynaklara kampüs
dışından erişim herhangi bir ek ayara gerek duyulmadan, sadece kurumsal e-posta
üzerinden aktivasyon sağlanarak erişime açılmıştır. CEP KUTUPHANEM uygulaması
ile intteraktif kütüphane hizmetlerinden yararlanmak için gerekli geliştirmeler
sağlanmış ve mobil uygulamalara erişim sağlanmıştır (B.3.1.21.) (B.3.1.22.) (B.3.1.23.).
B.3.2.
Akademik Destek Hizmetleri
Akademik destek hizmetleri kapsamında Siirt Üniversitesi Öğrenci Danışmanlığı Yönergesine
dayanarak öğrencilerimizin yaşadıkları akademik sorunlarını çözümlemede
danışmanlık yapmak üzere bütün öğrencilere akademik danışman öğretim elemanı
görevlendirmesi yapılmıştır. Öğrenciler danışmanlarına kolaylıkla
erişebilmektedir. Danışman, danışmanı olduğu öğrenciler ile belirli zamanlarda
görüşmeler yapmaktadır. Danışman, akademik takvime bağlı olarak öğrencilerin
ders seçme ve ders kayıt (yeni kayıt, kayıt yenileme) işlemlerinde yardımcı
olmakta, kayıt onayını yapmakta, değişim programları ve staj olanakları
hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamakta ve kariyer planlama konusunda
rehberlik ve yönlendirme yapmaktadır. Söz konusu sürecin işleyişi Siirt
Üniversitesi Öğrenci Danışmanlığı Yönergesi tarafından belirlenmiştir (B.3.2.1.).
Üniversitemizde
her eğitim öğretim yılı başında akademik, sosyal ve kültürel imkânları hakkında
yeni kayıt yaptıran öğrencilerimizi bilgilendirmeye yönelik “Oryantasyon
Programı” düzenlenmektedir (B.3.2.2.). Ayrıca bölümlerde eğitim-öğretim
faaliyetlerine uyumu ve öğrenme kaynaklarına erişim konusunda bilgilendirmek
için bölüm başkanlıkları tarafından oryantasyon toplantıları yapılmaktadır. Üniversitemizde
Kariyer Araştırma Planlama ve Uygulama Merkezi-KAPUM 2021 yılında açılmıştır. (B.3.2.3.).
SİUKAPUM öğrencilerimizin kariyer
süreçlerini planlamada onlara yardımcı olmak, fırsatlar oluşturmak ve bu
anlamda destek hizmetleri sunmak amacıyla kurulmuştur. SİUKAPUM
tarafından yürütülen faaliyetlerin birimlerimizde daha etkin ve hızlı
gerçekleştirilmesinde koordinasyonu sağlamak, öğrencilerimizin kariyer
süreçlerini daha başarılı yönetmelerinde ihtiyaç duyacakları mentörlük
hizmetlerine daha kolay ve etkin ulaşmalarını sağlamak amacıyla akademik
birimlerimizde birim kariyer temsilcilikleri oluşturulmuştur. SİUKAPUM
koordinasyonunda 2022 yılında kariyer gelişimi, işletme gezileri, tecrübe
paylaşımı ve kişisel gelişim gibi konularda haftalık faaliyetler yürütülmüştür (B.3.2.4.)
(B.3.2.5.). Bununla birlikte üniversitemizde öğrencileremize yönelik
psikolojik danışmanlık hizmetleri de yürütülmektedir. Mediko Sağlık Birimimizde
danışmanlık hizmeti vermek üzere bir psikolog görev yapmaktadır (B.3.2.6.).
Üniversite öğrencilerinin iş hayatının dinamikleri ve
beklentileri konusunda kariyer farkındalığı oluşturmaları ve öğrenim
süreçlerini en iyi şekilde değerlendirerek mezuniyet sonrası çalışma
hayatlarını planlamaları, niteliklerine uygun alanlarda iş ve meslek seçimi
yapmaları, kendi beceri, yetenek ve yetkinliklerine uygun alanlarda
kariyerlerini şekillendirmeleri amacıyla 2021-2022 Yılında Senato tarafından
kabul edilen “Kariyer Planlama Dersi” 2022 bahar döneminden itibaren
birimimizdeki tüm programlara seçmeli ders olarak eklenmiştir. Aynı zamanda öğrenim gören öğrencilerin akademik gelişimi ve kariyer
planlamasına katkı sağlamak ve iyileştirmek amacıyla üniversitemizde 2023
yılında 1-2 Kasım tarihlerinde 3. Kariyer Günleri etkinliği gerçekleştirilmiştir.
Kariyer günleri etkinliği kapsamında öğrencilerin okudukları alanlara dair
sektörel bilgi edinmeleri ve sektördeki yetkin kişiler ile bir araya
gelebilmeleri amacıyla ilgili programların sektör temsilcileri davet edilerek,
öğrencilerle bilgilendirme ve soru cevap tarzında söyleşi gerçekleştirilmiştir (B.3.2.7.).
Üniversitemizde
akademik destek hizmetlerinin işleyişinde gerekli iyileştirmeler uygulanan
anketler aracılığıyla gerçekleştirilmektedir (B.3.2.8.) (B.3.2.9.) (B.3.2.10.).
B.3.3.
Tesis ve Altyapılar
Üniversitemizde tesis ve alt yapılar
(yemekhane, yurt, teknoloji destekli çalışma alanları, uzaktan eğitim
altyapısı, konukevi vb.) gereksinimlere uygun nitelikte ve niceliktedir.
Üniversitemizin birimlerinde öğrencilerin kültürel, sosyal ve sportif
faaliyetlerini gerçekleştirebilmelerine yönelik fiziksel koşulların
iyileştirilip artırılmasına önem verilip artan öğrenci sayısına bağlı olarak
fiziksel koşullar ve imkânlar her yıl iyileştirilmeye çalışılmaktadır.
Üniversitemiz bünyesinde Merkez (Kezer), Şehir, Kurtalan ve Eruh olmak üzere
toplam dört yerleşke yer almaktadır. Yerleşkelerde eğitim-öğretim gören
öğrencilere yönelik sosyal, kültürel ve sportif faaliyetlerin gerçekleştirilebilmesine
yönelik fiziksel mekânlar mevcuttur (B.3.3.1.) (B.3.3.2.). Yerleşkelerimizdeki tesis ve alt yapılar
öğrencilerimizin yeteneklerinin ve kişiliklerinin sağlıklı bir şekilde gelişmesine
imkân verecek hizmetler sunmanın yanı sıra öğrencilerimize dinlenme ve eğlenme
alışkanlıkları kazandırmayı da hedeflemektedir. Bu amaçla üniversitemizde
halihazırda çeşitli alanlarda 72 adet öğrenci topluluğu bulunmaktadır. Söz
konusu öğrenci toplulukları ihtiyaca ve talebe göre sürekli güncellenmekte ve
yenilenmektedir. Ayrıca öğrenci
topluluklarının kuruluş ve işleyişleri Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı
Öğrenci Toplulukları/Kulüpleri Yönergesi çerçevesinde düzenlemektedir. Üniversitemizde
2023 yılı içinde öğrenci toplulukları farklı ve çeşitli alanlarda çok sayıda
bilimsel, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlik düzenlemişlerdir (B.3.3.3.) (B.3.3.4.)
(B.3.3.5.) (B.3.3.6.).
Üniversitemizin tesis ve alt yapı hizmetlerinde
öğrencilerin öğrenme kaynaklarının çeşitlendirilmesi ve bu çerçevede bir
sistemin oturtulması önemli bir husus olarak görülmektedir. Bu çerçevede öğrencilerimize
Müzik Atölyesi, Görsel Sanatlar Atölyesi, Drama Atölyesi, Matematik
Laboratuvarı, Zekâ Oyunları Odası, Birim Ders Çalışma Salonu, Bilgisayar
Laboratuvarı, Fizik Laboratuvarı, Fen Laboratuvarı, Etkileşimli Tahtalı Derslikler
ve Seminer Salonu gibi pek çok imkân sağlanarak öğrencilerin donanımlı bir
şekilde yetişmeleri sağlanmaktadır. Öğrencilerimizin spor faaliyetlerde de yer almaları desteklenmekte,
bu amaca ilişkin olanaklar sunulmaktadır. Öğrencilerimizin kullanımına sunulan
bisiklet sürme, voleybol, masa tenisi, basketbol gibi takım sporları tesisleri
öğrencilerimize sportif ve sosyalleşme anlamında zengin bir üniversite yaşamı
sunmaktadır (B.3.3.7.)
(B.3.3.8.).
Öğrenciler ile akademik ve idari personeller
için yemekhaneler, kantinler ve kafeteryalar yıl boyunca öğrenci ve
personelimize hizmet vermektedir. Bunlardan öğrenci kantin ve kafeteryaları kiralama
usulüyle, yemekhaneler ise üniversite tarafından işletilmektedir. Üniversitede
öğrencilere ve personele öğle yemek hizmeti sunulmaktadır. Öte yandan üniversitemizde Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı Mediko Sağlık Birimimiz
de bulunmaktadır. Mediko-Sağlık Birimi bünyesinde 2 aile hekimi, 7 hemşire, 1
psikolog ve 1 diş hekimi ile öğrencilerimize ücretsiz sağlık hizmetleri
sunulmaktadır. Mediko Sağlık Biriminde mesai saatleri içerisinde (08:00-12:00
ve 13:00-17:00) ayaktan müdahale hizmeti de vermektedir (B.3.3.9.). Üniversitemizde
önemli tesislerden biri de konukevidir. Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı
bünyesinde yer alan Siirt Üniversitesi Konukevi konuklarına 7/24 esasına göre
hizmet vermekte olup Merkez (Kezer) yerleşkesinde yer almaktadır. Şehir
merkezine ulaşım şehir minibüsleri ile sağlanmaktadır. Konukevimiz
2 Suit oda, 37 standart (iki kişilik) oda olmak üzere toplam 39 oda olup 74 tek
kişilik ve 2 çift kişilik yatak kapasitelidir. Bu kapasite dahilinde aynı anda
78 kişi ağırlanabilmektedir. Odaların tamamında LCD TV (kablolu yayın),
buzdolabı, kablolu ve kablosuz internet bağlantısı, 24 saat sıcak su, klima
mevcuttur. Dinlenme salonunda, misafirlerimiz için LCD TV (Kablolu yayın)
bulunmakta ve sabah kahvaltısı servisi verilmektedir Aynı zamanda konukevimizde
2 adet konferans salonu, yemekhane ve kafeterya da bulunmaktadır (B.3.3.10.). Üniversitemiz
tesis ve alt yapı konusunda daha nitelikli hizmet vermek amacıyla Siirt
Üniversitesi Sağlık Hizmetleri MYO-Sağlık Yüksekokulu Binası ve Çevre Düzenleme
İkmal Yapım İşi ile Siirt Üniversitesi Tıp Fakültesi Morfoloji Binası ve Çevre
Düzenlemesi Yapım İşi ihale duyurularına çıkmıştır. Öte yandan üniversitemizin Merkez
(Kezer) yerleşkesinde yeni bir market açılması sağlanmıştır. Böylece üniversitemiz
tesit ve alt yapı bakımından kayda değer bir gelişme göstermiş olup tesis ve
alt yapıların ihtiyaca cevap verecek şekilde planlanması sağlanmaktadır (B.3.3.11.). Son
olarak öğrencilerimizin sağlık, kültür ve sporla gibi hususlara ilişkin
değerlendirmeleri, önerileri ve iyileştirme süreçlerine katılımları ilgili
idarecilerle yüz yüze görüşmeler, memnuniyet, şikâyet formları gibi çeşitli
yollarla gerçekleşmektedir (B.3.3.12.) (B.3.3.13.) (B.3.3.14.).
B.3.4.
Dezavantajlı Gruplar
Üniversitemizde
kırılgan, az temsil edilen ve dezavantajlı gruplarımızın
eğitim imkânlarına erişimi erişilebilirlik ve açıklık ilkeleri
doğrultusunda gerçekleşmektedir. Eğitim imkânlarının alt yapısı dezavantajlı gruplarımızın
gereksinimleri göz önünde bulundurularak oluşturulmuştur. Dezavantajlı
konumundaki gruplarımızın öğrenim hayatlarının kolaylaştırmak, fiziki ve
akademik mekânları uygun hâle getirmek ve eğitim-öğretim faaliyetlerine yönelik
katılımlarını sağlamak amacıyla Rektör Yardımcısına bağlı Engelli Öğrenci
Birimi görev yapmaktadır. Engelli Öğrenci Birimi,
Engelli Öğrenci Birimi Yönergesine göre dezavantajlı öğrencilerimizin öğrenim
hayatlarını kolaylaştırmak için gerekli eğitim-öğretim faaliyetleri ile diğer
kişisel sorunlarını ve ihtiyaçlarını tespit ederek bu ihtiyaçların karşılanması
için yapılması gerekenleri belirleyip uygulamak ve değerlendirmek amacıyla
hizmet vermektedir (B.3.4.1.) (B.3.4.2.) Öğrencilerimiz arasında özel eğitim gereksinimi olan
öğrencilere yönelik her türlü konuda destek olmak ve ihtiyaç duydukları teknik
konularda yardımcı olmak üzere birim akademik danışmanları da görevlendirilmiştir
(B.3.4.3.)
Siirt Üniversitesi
Engelsiz Üniversite Birimi, üniversitemizde kayıtlı ve özel gereksinimi bulunan
öğrencilerimizin karşılaştıkları dezavantajları ortadan kaldırmak, akademik,
sosyal ve kültürel ortamlara eşit fırsatlarla katılımlarını sağlamak amacıyla Özel Gereksinimli Öğrenci ve Öğretim Elemanı
Kılavuzu doğrultusunda farklı eğitim uygulamalarını çeşitlendirmektedir (B.3.4.4.)
(B.3.4.5.). Öte yandan üniversitemizin ön lisans, lisans ve lisansüstü
programlarında öğrenim gören özel gereksinimli öğrenciler için eğitim-öğretim
ve ölçme-değerlendirme süreç ve işlemlerine ilişkin usul ve esasları içeren
Siirt Üniversitesi Özel Gereksinimli Öğrenciler İçin Eğitim-Öğretim ve Ölçme-Değerlendirme
Uygulamaları Yönergesinin çıkartılmasına yönelik çalışmalara başlanmıştır. Aynı
zamanda üniversitemizde akademik ve idari birimlerine
erişim sağlayan rampalar ve görme engelliler için kabartma yazı ve yönlendirme
tabelaları bulunmaktadır. Üniversitemiz Kezer yerleşkesinde bulunan binalarda
engellilerin fiziksel alt yapıda erişebilirliğini sağlamak amacıyla TS
Standartlarına uygun düzenlemeler yapılmıştır. YÖK'ün 2019 yılında düzenlediği
ve 81 Üniversitenin başvuru yaptığı "Engelsiz Üniversiteler"
yarışmasında Mekânda Erişilebilirlik (Turuncu Bayrak) kategorisinde en çok
sayıda bayrak ödülü alan üniversitelerin sıralamasında Siirt Üniversitesi
Türkiye genelinde ikinci, bölgemizde bulunan üniversiteler arasında ise birinci
seçilmiştir (B.3.4.6.).
Üniversitemizin birim hizmet binalarında engelli
öğrencilerin kolay erişimlerinin sağlamak üzere engelli rampası ile özel sınıf
(engelsiz sınıf) bulunmaktadır (B.3.4.7.).
Üniversimezide dezavantajlı gruplara yönelik çeşitli faaliyetler
yürütülmektedir. Bu faaliyetler kapsamında maddi imkanları kısıtlı öğrencilere
yönelik ücretsiz yemek imkânı sunulmaktadır. Bununla birlikte yabancı uyruklu
öğrencilerin birimlerde bulunan bölümlere yerleşmeleri merkezi yerleştirmenin yanı sıra yatay geçiş
kapsamında da özel kontenjanlar ile sağlanmaktadır. Yerleşen öğrencilerin uyum
ve oryantasyonları için gerekli oryantasyon eğitimleri yapılmakta ve dil eğitim
desteği sunulmaktadır. Ayrıca üniversitemizin farklı birim ve bölümlerinde
dezavantajlı gruplara ilişkin farkınlaık faaliyetleri gerçekleşmektedir. Örneğin:
Dünya Engelliler Gününde, Sosyal Hizmetler ve Posta Hizmetleri
Bölümü öğrencileri farkındalık oluşturmak amacıyla Rehabilitasyon Merkezindeki
dezavantajlı grupları Siirt Üniversitesi Kurtalan Meslek Yüksek Okuluna davet
ederek misafir etmiş, onlarla beraber eğlenceli vakit geçirmişlerdir. Söz
konusu faaliyetin sonunda "Hepimiz Birer Engelli Adayıyız, Dünya
Engelliler Gününüz Kutlu Olsun" afişleriyle Dünya Engelliler günü kutlamaları
yapılmıştır (B.3.4.8.).
Üniversitemiz Engelsiz Üniversite
Birimi tarafından da 19.06.2023 tarihinde online olarak ‘Engelsiz Eğitim Söyleşisi’
gerçekleştirilmiştir (B.3.4.9.).
Üniversitemiz öğrenci topluluklarından "Engelsiz Yarınlar
Topluluğu" ise 14.12.2023 ve 15.12.2023 tarihleri arasında "Engelsiz
Üniversite" etkinliği düzenlemiştir (B.3.4.10.).
B.3.5.
Sosyal, Kültürel ve Sportif Faaliyetler
Üniversitemizde sosyal, kültürel ve sportif etkinlikler
Sağlık, Kültür ve Spor Dairesi Başkanlığı başta olmak üzere tüm birim ve
bölümlerimizde yerine getirilmektedir. (B.3.5.1.).
Üniversitemizin sosyal, kültürel, sportif
faaliyetleri Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı koordinesinde yürütülmekte olup yönetim kuruluna ilişkin
örgütlenmeler mevcuttur (B.3.5.2.). Öğrenci
toplulukları faaliyetleri ise Öğrenci Topluluğu Yönergesine göre gerçekleştirilmektedir
(B.3.5.3.).
Bu
kapsamda üniversitemizde çeşitli alanlarda 70 adet öğrenci topluluğu
bulunmaktadır. Söz konusu öğrenci toplulukları ihtiyaca ve talebe göre sürekli
güncellenmektedir (B.3.5.4.). Aynı zamanda öğrenci toplulukları
çalışmaları Sağlık, Kültür ve Spor Dairesi Başkanlığınca
koordine edilmekte ve izlenmektedir. Üniversitemizde sosyal, kültürel ve
sportif faaliyetler için Merkez Kampüs Rektörlük binasında 400 kişilik konferans
salonu, Şehir Yerleşkesinde 80 kişilik çok amaçlı salon ile Kezer (Merkez)
Yerleşkesi Mühendislik Fakültesinde 250 kişilik konferans salonu bulunmaktadır.
Kezer yerleşkesinde 1150 seyirci kapasiteli tribün, 8 kulvarlı tartan pist,
105x70 m ebatlarda uluslararası standartlarda 1 futbol sahası, 1000 seyirci
kapasiteli parke zemin, 2 antrenman salonu ve uluslararası standartlarda kapalı
spor salonu, 1 adet halı saha, 2 adet tenis kortu ve açık alan basketbol ile
voleybol sahaları da bulunmaktadır. Bu mekânlarda sosyal, kültürel ve sportif
faaliyetler düzenlenmektedir (B.3.5.5.).
Üniversitemiz
bünyesinde öğrencilerimizin sosyal ve kültürel etkinliklerini
sergileyebilecekleri müzik ve drama atölyeleri, görsel sanatlar atölyesi ve
zekâ oyunları odası gibi pek çok mekân bulunmaktadır. Bununla birlikte
üniversitemizde masa tenisi, satranç, kitap okuma/kitap tahlilleri ve bahar
şenlikleri faaliyetleriyle de öğrencilerimizin sosyal, kültürel ve sportif
yönlerinin geliştirilmesine özen gösterilmektedir (B.3.5.6.) (B.3.5.7.)
(B.3.5.8.) (B.3.5.9.) (B.3.5.10.) (B.3.5.11.). Özellikle
üniversitemizin Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Müdürlüğü (BESYO) ulusal ve
uluslararası alanda gerçekleştirilen faaliyetlerde önemli başarıları
bulunmaktadır. Örneğin: Kırgızistanın başkenti Bişkek'te gerçekleşen
İşitme Engelliler Dünya Güreş Şampiyonasında Üniversitemiz Beden Eğitimi ve
Spor Yüksekokulu Antrenörlük öğrencimiz serbest stilde 125 kg ile Grekoromen
stilde ise 130 kg ile rakiplerini geride bırakarak iki ayrı dalda da Dünya
Şampiyonu oldu. Aynı şekilde 3-19 Mart 2023 tarihleri arasında gerçekleşen U23
Avrupa Güreş Şampiyonasında ülkemizi temsil eden Beden Eğitimi ve Spor
Yüksekokulu öğrencilerimiz Avrupa üçüncüsü, Avrupa beşincisi; Edirne’de
düzenlenen Üniversitelerarası Türkiye Bilek Güreşi Şampiyonasında Bilek
Güreşi takımımız da 40 üniversite ve 300
sporcunun katıldığı müsabakalarda her iki kolda Türkiye ikincisi, 50 kiloda
Türkiye dördüncüsü, 65 kiloda ise Türkiye beşinciliği dereceleri olmuştur.
Siirt BESYO öğrencilerimizin buna benzer çok sayıda ulusal ve uluslararası
dereceleri bulunmaktadır (B.3.5.12.). Sosyal,
kültürel ve sportif faaliyetler öğrencilerin talep ve istekleri doğrultusunda
şekillenmekte ve değerlendirilmektedir (B.3.5.13.) (B.3.5.14.).
Öğrenme Ortam ve Kaynakları
Olgunluk
Düzeyi: Öğrenme kaynaklarının geliştirilmesine ve kullanımına yönelik
izleme ve iyileştirilme yapılmaktadır.
Kanıtlar
·
(3)B.3.1.1.Öğrenme_Ortamlarına_Yönelik_Veriler
·
(3)B.3.1.2.Bilgisayar_Laboratuvarları
· (3)B.3.1.3.İnşaat_Laboratuvarları
·
(3)B.3.1.4.Veri_Tabanları
· (2)(3)B.3.1.5.Uzaktan_Eğitim_Kullanıcı_Kılavuzları
· (2)(3)B.3.1.6.Uzaktan_Eğitim_Faaliyetleri
·
(3)B.3.1.7.İlahiyat_Lisans_Tamamlama_(İLİTAM)
· (3)B.3.1.8.Kütüphane_Kaynakları
·
(3)B.3.1.9.Kütüphane_Hizmet_Standartları
· (3)B.3.1.10.Kütüphane_Bilgileri
· (3)B.3.1.11.Kitüphane_Hizmetleri_Yönergesi
·
(3)B.3.1.12.Kütüphane_İş_Akış_Şemaları
· (3)B.3.1.13.Kampüs_Dışından_Üniversiteye_Erişim_Yönergesi
· (3)B.3.1.14.ANKOS_Üyelik
·
(3)B.3.1.15.Kampüs_Dışı_Erişim_Portalı
· (3)B.3.1.16.Talep_Formları
·
(3)B.3.1.17.Veri_Tabanlarına_Erişim
· (3)B.3.1.18.Reaxys_Eğitim_Toplantısı
· (4)B.3.1.19.Dilek_ve_Şikayet_Bildirimi
· (4)B.3.1.20.Memnıniyet_Anketi
· (3)B.3.1.21.E-Kitap
Platformu
·
(3)B.3.1.22.Cep_Kütüphanem
· (3)B.3.1.23.VETİS_Erişim_Sistemi
Akademik Destek
Hizmetleri
Olgunluk
Düzeyi: Kurumda öğrencilerin akademik gelişimi ve kariyer
planlamasına ilişkin uygulamalar izlenmekte ve öğrencilerin katılımıyla
iyileştirilmektedir.
Kanıtlar
· (3)B.3.2.1.Öğrenci_Danışmanlığı_Yönergesi
· (3)B.3.2.2.Oryantasyon_Programı
· (3)B.3.2.3.Kariyer_Araştırma_Planlama_ve_Uygulama_Merkezi_KAPUM
· (3)B.3.2.4.Kariyer_Konferansı
· (3)B.3.2.5.Tercih_Tanıtım_Günleri
· (3)B.3.2.6.Mediko_Sağlık_Birimi
· (3)B.3.2.7.Kariyer_Günleri_Etkinliği
·
(4)B.3.2.8.Memnuniyet_Anketi
· (4)B.3.2.9.Mezun_Bilgi_Anketi
· (4)B.3.2.10.Anket_Sonuçları
Tesis ve Altyapılar
Olgunluk Düzeyi: Tesis ve altyapının kullanımı izlenmekte ve ihtiyaçlar doğrultusunda iyileştirilmektedir.
Kanıtlar
·
(3)B.3.3.1.Yemekhaneler
· (3)B.3.3.2.Sağlık_Hizmetleri
·
(3)B.3.3.3.Turizm_ve_Spor_Eğitim_Uygulama_Merkezi
· (3)B.3.3.4.Öğrenci_Toplulukları_Listesi
·
(3)B.3.3.5.Öğrenci_Konseyi_Yönergesi
·
(3)B.3.3.6.Öğrenci_Toplulukları_Yönergesi
·
(3)B.3.3.7.Laboratuvarlar
·
(3)B.3.3.8.Spor_Salonları
· (3)B.3.3.9.Mediko_Sağlık_Birimi
· (3)B.3.3.10.Siirt_Üniversitesi_Konukevi
· (3)B.3.3.11.Morfoloji_Binası_Yapım_İhalesi
·
(4)B.3.3.12.Dilek_ve_Şikayet_Online_Form
·
(4)B.3.3.13.Mermnuniyet_Anketi
·
(4)B.3.3.14.Yemekhane_Hizmetleri_Değerlendirmesi
Dezavantajlı Gruplar
Olgunluk Düzeyi: Dezavantajlı grupların eğitim olanaklarına erişimine yönelik
uygulamalar izlenmekte ve dezavantajlı grupların görüşleri de alınarak
iyileştirilmektedir.
Kanıtlar
· (3)B.3.4.1.Engelsiz_Üniversite_Birimi
·
(3)B.3.4.2.Engelli_Öğrenci_Birimi_Yönergesi
· (3)B.3.4.3.Birim_Akademik_Danışmanları
· (3)B.3.4.4.Engelli_Öğrencilere_Yönelik_Eğitim_Öğretim_Uygulamaları
· (3)B.3.4.5.Özel_Gereksinimli_Öğrenci_ve_Öğretim_Elemanı_Kılavuzu
·
(4)B.3.4.6.Engelsiz_Üniversite_Ödülleri
· (3)B.3.4.7.Engelsiz_Sınıf
·
(3)B.3.4.8.Dünya_Engelliler_Günü_Etkinliği
·
(4)B.3.4.9.Engelsiz_Eğitim_Söyleşisi
· (3)B.3.4.10.Engelsiz_Yarınlar_Topluluğu_Etkinliği
Sosyal, Kültürel ve Sportif Faaliyetler
Olgunluk
Düzeyi: Sosyal, kültürel ve sportif faaliyet mekanizmaları
izlenmekte, ihtiyaçlar/talepler doğrultusunda faaliyetler çeşitlendirilmekte ve
iyileştirilmektedir.
Kanıtlar
·
(3)B.3.5.1.Sağlık_Kültür_ve_Spor_Dairesi_Başkanlığı
·
(3)B.3.5.2.Sağlık_Kültür_ve_Spor_Dairesi_Başkanlığı_Yönetim_Yapısı
·
(3)B.3.5.3.Öğrenci_Toplulukları_Yönergesi
· (3)B.3.5.4.Öğrenci_Toplulukları
· (3)B.3.5.5.Turizm_ve_Spor_Eğitim_Uygulama_Merkezi
· (3)B.3.5.6.Yaşam_ve_Tarım_Topluluğu_Köy_Okuluna_Ziyaret
· (3)B.3.5.7.Cittaslow_Ahlata_Teknik_Gezi
· (3)B.3.5.8.TUBİTAK_Bilim_Söyleyişileri
· (3)B.3.5.9.Öğrenci_Toplulukları_Etkinlik_Takvimi
· (3)B.3.5.10.And_Okuma_Töreni
·
(3)B.3.5.11.Narko_Gençlik_Semineri
·
(3)B.3.5.12.BESYO_Biresyel_ve_Takım_Dereceleri
· (4)B.3.5.13.Memnuniyet_Anketi
· (4)B.3.5.14.SKS_Memnuniyet_Anketleri