B.4.1.
Atama, Yükseltme ve Görevlendirme Kriterleri
Kurumun öğretim kadrosunun atama ve
yükseltmeyle ilgili süreci 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu, 2914 sayılı Yüksek
Öğretim Personel Kanunu ve YÖK Öğretim Üyeliğine Yükseltilme ve Atanma
Yönetmeliğine uygun olarak yürütülmektedir. Akademik liyakati gözetip fırsat
eşitliğini sağlayan öğretim elemanı atama, yükseltme ve görevlendirme süreç ve
kriterleri, Siirt Üniversitesi Akademik
Yükseltilme ve Atanma Kriterleri Yönergesinde tanımlanmış olup kamuoyuna açıktır (B.4.1.1.). Ayrıca eğitim kalitesini ve performansını arttıramaya yönelik
olarak öğrenci başına düşen öğretim elemanının sayısını arttırmak amacıyla
ihtiyaç duyulan norm kadro çalışmaları, Personel Daire Başkanlığı tarafından
düzenli bir şekilde yürütülmekte olup her dönem ilan edilmektedir. Bu süreç birimlerden
kadro talebi alınması, taleplerin Üniversite Yönetim Kurulunda görüşülmesi,
YÖK’e kadro kullanma izin talep yazısının gönderilmesi, izin alınan kadrolar
için ilan verilmesi, senato kararı ile alınan akademik personele ait atanma
kriterleri uyarınca atama ve yükseltme işlemleri şeklinde gerçekleştirilmektedir.
Öğrenci başına düşen öğretim elemanı sayısını uygun bir düzeye getirmek
amacıyla akademik birimlerden kadro ihtiyacına göre talepler alınmaktadır. Görevlendirmelerde, kurum genelinde öğretim elemanlarının
ders yükü ve dağılım dengesi gözetilmektedir. Ayrıca öğretim üyesi dışındaki
öğretim elemanı kadrolarına yapılacak atamalar da 2547 sayılı Yükseköğretim
Kanunu ve Yükseköğretim Kurulu Başkanlığınca yayınlanan Öğretim Üyesi Dışındaki
Öğretim Elemanı Kadrolarına Yapılacak Atamalarda Uygulanacak Merkezi Sınav ile
Giriş Sınavlarına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik kapsamında
yürütülmektedir (B.4.1.2.) (B.4.1.3.).
Öğretim
Elemanlarının Açıktan Atama İş Akışı, Öğretim
Elemanlarının Naklen Atama İş Akışı, Öğretim Elemanlarının Naklen Ayrılma İş
Akışı, Yabancı Uyruklu Öğretim Elemanı
İstihdamı İş Akışı, 2547 S.K.35. Maddesi Uyarınca
Üniversitemizden Giden Elemanları İş Akışı, 2547
S.K.35. Maddesi Uyarınca Üniversitemize Gelen Öğretim Elemanları İş Akışı,
Misafir Öğretim Üyelerinin Görevlendirme İşlemleri İş Akışı tanımlanmış olup iş
ve işlemler bu akışlara göre gerçekleşmektedir. İlgili
iş ve işlemler akademik liyakati gözetip fırsat eşitliğini sağlayacak
niteliktedir (B.4.1.4.).
Kurum içi
ders görevlendirmeleri programların zorunlu ve mesleki seçmeli dersleri için
bölüm/anabilim/anasanat dalı başkanlıkları tarafından öğretim elemanlarının
istekleri doğrultusunda ders verecek
öğretim elemanlarının çalışma alanı ile akademik uzmanlık alanı dikkate
alınarak bölüm/anabilim/anasanat dalı kurul kararlarıyla yapılmaktadır. (B.4.1.5.). Öğretim elemanlarının ders programları
web sayfalarında ve ilan panolarında duyurulmaktadır. Birimler arası veya birim
ortak zorunlu ve seçmeli derslerde de benzer süreç ilgili birim yönetimi veya
Rektörlük tarafından işletilmektedir. "OSD" koduyla açılmakta olan
ortak seçmeli derslerin görevlendirmeleri ise Ortak Seçmeli Dersler Yönergesine
göre yürütülmektedir (B.4.1.6.).
Üniversitemize
yabancı uyruklu öğretim elemanı istihdamı 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu
doğrultusunda gerçekleştirilmektedir. İhtiyaç duyulan alanlarda ikili işbirliği
protokolleri, ulusal ve uluslararası değişim programları ile yurt içi misafir veya
üniversite öğretim elemanlarımızın başka üniversitelerde eğitim-öğretim
faaliyetlerinde görevlendirmeleri yapılmaktadır (B.4.1.7.)
(B.4.1.8.).
Yükseltme
işlemlerinde önceden belirlenmiş ve ilan edilmiş kriterlerin yürütülmesinde
görevlendirecek personeller, üniverstenin evrak bilgi yönetim sistemi üzerinden
ve çeşitli iletişim araçları üzerinden personele bildirilmektedir. Atama ve
yükseltme kritelerinde alanında uzman kişilerin belirlenmesinde yürütülen sınav
ve her türlü çalışma şeffaf olarak yürütülmektedir. Bu sınavların ne zaman ve
nerede yapılacağı kurumun web sitesinde önceden ilan edilir. Sınav başvurusu ve
sınavlara katılmaya hak kazananlar ve sınav sonuçları şeffaf bir şekilde
yürütülen çalışmalar ile kamuya ilan edilmek üzere kurum web sitesinde duyrulur
(B.4.1.9.). Atama, yükseltme ve görevlendirme uygulamaları izlenerek
izlem sonuçları değerlendirilmekte ve gerekli iyileştirme çalışmaları
yürütülmektedir. Görevlendirme süreçlerinin nasıl ve ne şekilde yürütüldüğüne
ilişkin veriler paydaşlarca takip edilmektedir (B.4.1.10.) (B.4.1.11.).
B.4.2.
Öğretim Yetkinlikleri ve Gelişimi
Akademik personelin öğretim
yetkinliğinin gelişimi üniversitemizin önem verdiği konular arasında yer
almaktadır. Bu kapsamda çeşitli faaliyetler yürütülmektedir. Öğretim
elemanlarının öğretim alanında yetkinliklerinin artırılması yönündeki eğitim
faaliyetleri Uzaktan Eğitim Araştırma ve Uygulama Merkezi, Öğretme ve Öğrenme Uygulama ve Araştırma Merkezi ile yürütülmektedir. Üniversitemizin Uzaktan Eğitim
Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından uzaktan eğitime yönelik ders sürecinin
planlanmasına, sanal sınıfların oluşturulmasına, ders kaydının yapılmasına yönelik
videolu ve görselli anlatımlar öğretim elemanlarına ve öğrencilere detaylı
şekilde aktarılmıştır (B.4.2.1.).
Üniversitemizin
akademik ve idari personelinin Sürekli Eğitim Uygulama ve Araştırma
Merkezi
tarafından düzenlenen çeşitli eğitimlere ulaşabilmesi ve sınavlardan geçerek
sertifika alması söz konusudur (B.4.2.2.) (B.4.2.3.). Öğretim elemanlarımızın
yetkinliklerini geliştirmek üzere başta eğitim-öğretim olmak üzere tüm
süreçleri kapsayacak şekilde oryantasyon el kitabı hazırlanması
planlanmaktadır. Aynı zamanda çeşitli birimlerde sosyal, dijital, toplumsal
konulara ilişkin konferanslar ve eğitimler düzenlenmektedir (B.4.2.4.) (B.4.2.5.)
(B.4.2.6.). Örneğin: Akademik
personelin öğretim becerilerinin iyileştirilmesi ve mesleki gelişimlerine katkı
sunulması amacıyla “Dijital Çağda Yükseköğretimde Öğrenme ve Öğretme” başlığı
altında 6 haftalık bir eğitim süreci başlamış ve tüm akademik personelin
Anadolu Üniversitesi E-kampüs sistemi
üzerinden bu eğitimi alması sağlanmıştır. Programın sonundan öğretim elemanlarımızdan
dijital çağda öğrenme ve öğretme esasına dayanan birer ders planı hazırlamaları
istenmiş ve böylelikle öğrenilen bu yöntemlerin teorik olarak nasıl
işleneceğine ilişkin bir alt yapı oluşturulmuştur (B.4.2.7.). Diğer taraftan akademik
personelinin uzmanlık alanlarıyla ilgili kongre ve sempozyum gibi bilimsel
toplantılara katılımları desteklenip teşvik edilmesi Akademik Performans Teşvik
Yönergesi doğrultusunda yapılmaktadır (B.4.2.8.).
Üniversitemizin uluslararasılaşma hedefi ile
bağlantılı bir şekilde öğretim elemanlarının eğitim ve araştırma
faaliyetlerinde bulunmaları, öğretim yetkinliklerini geliştirmeleri ve
iyileştirmeleri kapsamında Üniversitemizin uyguladığı diğer faaliyetler olarak
Erasmus Değişim Programları ile ders verme ve ders alma etkinlikleri örnek
olarak verilebilir. Bu kapsamda Erasmus Değişim Programları ve ilgili akademik
birimlerin mali imkânları kullanılarak öğretim elemanları yurt dışında
anlaşmalı olunan bir üniversitedeki öğretim elemanları ve öğrencilerle
etkileşim içerisinde bulunabilmektedir. Böylelikle öğretim elemanlarının uluslararası
deneyim kazanmaları desteklenmektedir (B.4.2.9.). Öte yandan öğretim elemanlarımıza akademik
programların amaçları ile TYYÇ uyumlarının değerlendirilmesi ve AKTS’lerin
öğrenci iş yüküne göre güncellenmesi için Bologna eğitimleri verilmiştir. Bu
eğitimler sayesinde birimlerimiz gerekli güncellemeleri zamanında yapmaktadır (B.4.2.10.)
(B.4.2.11.) (B.4.2.12.) (B.4.2.13.).
B.4.3.
Eğitim Faaliyetlerine Yönelik Teşvik ve Ödüllendirme
Teşvik
ve ödüllendirme, eğitim kalitesini ve verimliliğini artırmak için kullanılan
önemli araçlardan bir tanesidir ve Siirt Üniversitesi kurum olarak personelin
daha verimli çalışması için çaba sarf etmektedir. Bu bağlamda üniversitemiz hem
öğretim üyelerimize hem de öğrencilerimize farklı uygulamalarla destek olmaya
devam etmektedir. Öğretim üyelerimizin yaptığı araştırmalar, vermiş oldukları
dersler ve projeler üniversitemizde bulunan akademik atama ve yükseltme
kriterlerine uygun olarak puanlanmakta ve bu sayede öğretim elemanları teşvik
edilmektedir. Üniversitemizde uygulanan atama ve yükseltme kriterleri de
belirli dönemlerde yenilenerek güncelliğini korumaktadır (B.4.3.1.). Ayrıca
üniversitemizin “Ödül Yönergesiyle” öğretim üyelerimize bireysel başarı ve
bilim/sanat ödülleri başta olmak üzere değişik konularda birçok ödül verilmektedir.
Ödül yönergesi sadece akademik personele yönelik olmayıp idari personel ve öğrencilerimize
de yöneliktir ve üniversitemizde birçok alanda ödüller verilmekte ve böylece üniversite
içerisinde her alanda teşvik arttırıcı uygulamalarla kalitenin arttırılması
amaçlanmaktadır. Öğrencilere verilen ödüller arasında birimlerinde ilk üç
sırada yer alıp mezun olan öğrencilerimize “Öğrenci başarı ödülü”, üniversite hayatı
ve sosyalleşme için önemli olan öğrenci toplulukları içinde “Aktif Öğrenci
Topluluğu Ödülü” verilerek bu alandaki aktiviteler desteklenmekte, öğrencilerin
sosyal gelişimleri takip edilerek akademik ve zihinsel gelişimlerine katkı
sunulmaktadır. Üniversitemizde yüksek lisans ve doktora seviyesindeki
öğrencilere “En İyi Tez Ödülü” verilmesine de başlanmıştır. Ayrıca öğretim
elemanlarımız arasında yaratıcı/yenilikçi eğitim uygulamalarını artırmak için
mevcut ödül yönergesinde “İyi Eğitim Ödülü/Eğitimde İyi Örnekler”
kategorilerinin yer alması yönünde revizyon talepleri yapılması planlanmıştır (B.4.3.2.)
(B.4.3.3.) (B.4.3.4.) (B.4.3.5.)
Bilimsel
Araştırma Projeleri (BAP) birimi araştırmacılar tarafından önerilen proje
tekliflerinin kabulü, desteklenmesi, izlenmesi ve elde edilen sonuçların
değerlendirmesiyle ilgili faaliyetler gerçekleştirmektedir. BAP birimi bu
faaliyetlerini “Bilimsel Araştırma Projeleri Yönergesi” doğrultusunda yapmakta
ve araştırmacılara Bilimsel Araştırma Projeleri Yönergesine göre destekler
sunmaktadır (B.4.3.6.). Üniversitemiz
bünyesinde yer alan Teknoloji Transfer Ofisi Uygulama ve Araştırma Merkezi ise üniversite-kamu-sanayi işbirliğinin
gelişimine katkı sunmak ve akademik araştırmalara lojistik destek sağlamak
amacıyla bilgi ve teknolojiye dayalı yaklaşımlarla ve etkin yöntemler
uygulayarak, Ar-Ge projeleri oluşturmayı ve geliştirmeyi, gelecek
dönemlerde patentlenebilir ve ticarileştirilebilir ürünlerle yatırımcı ve
buluşçuları bir araya getirmeye yönelik olarak kurulmuştur (B.4.3.7) (B.4.3.8).
Son olarak Siirt Üniversitesi Proje Yönetim Ofisi Koordinatörlüğü 2012 yılında
kurularak Siirt Üniversitesinin misyon ve vizyonu çerçevesinde çalışmalarını
yürütmektedir. Proje Yönetim Ofisi Koordinatörlüğü ulusal ve uluslararası
kaynakların kullanılması yoluyla Ar-Ge faaliyetlerini desteklemek için Siirt
Üniversitesi bünyesindeki akademik personele ulusal ve uluslararası proje
kaynakları hakkında bilgilendirme yapmak, araştırma fonları, burs olanakları ve
açık proje çağrıları hakkında eğitimler vermek suretiyle öğretim elemenlarına
çeşitli yollarla teşvikler sunmaktadır (B.4.3.9.). Teşvik ve
ödüllendirmeye ilişkin süreçlerde iyileştirmeye yönelik uygulamlar da mevcuttur
(B.4.3.10).
Atama, Yükseltme ve Görevlendirme
Kriterleri
Olgunluk
Düzeyi: Atama, yükseltme ve görevlendirme uygulamalarının
sonuçları izlenmekte ve izlem sonuçları değerlendirilerek önlemler
alınmaktadır.
Kanıtlar
·
(3)B.4.1.1.Akademik_Yükseltilme_ve_Atanma_Kriterleri_Yönergesi
·
(3)B.4.1.2.Personel_Daire_Başkanlığı_Mevzuat_Sayfası
·
(3)B.4.1.3.Öğretim_Üyesi_ve_Öğretim_Elemanı_İlanları
·
(3)B.4.1.4.İş_Akış_Şemaları
· (4)B.4.1.5.Ders_Dağılımları_Anketi
·
(3)B.4.1.6.Ortak_Seçmeli_Dersleri_Yönergesi
· (3)B.4.1.7.Giden_Öğretim_Elemanları_İş_Akışı
· (3)B.4.1.8.Gelen_Öğretim_Elemanları_İş_Akışı
· (3)B.4.1.9.Görevde_Yükselme_ve_Unvan_Değişikliği_Sınav_Sonuçları
· (4)B.4.1.10.Toplantı_Tutanakları
· (4)B.4.1.11.Faaliyet_Raporları
Öğretim Yetkinlikleri ve Gelişimi
Olgunluk
Düzeyi: Öğretim yetkinliğini geliştirme uygulamalarından elde
edilen bulgular izlenmekte ve izlem sonuçları öğretim elamanları ile birlikte
irdelenerek önlemler alınmaktadır.
Kanıtlar
· (3)B.4.2.1.Video_Kılavuzlar
· (3)B.4.2.2.Uzaktan_Eğitim_Faaliyetleri
· (3)B.4.2.3.YDS_Atölyesi
· (3)B.4.2.4.Yükseköğretimde_Dijital_Dönüşüm_Sunusu
· (3)B.4.2.5.Farsça_Atölyesi
· (3)B.4.2.6.Dijital_Dönüşüm_Konferansı
· (3)B.4.2.7.Dijital_Çağda_Yükseköğretimde_Öğrenme_ve_Öğretme_Eğitimi
· (3)B.4.2.8.Akademik_Performans_Teşvik_Yönergesi
· (3)B.4.2.9.Ders_Verme_Hareketliliği
· (4)B.4.2.10.Bologna_Etkinliği
· (4)B.4.2.11.Paydaşlarla_Toplantılar
· (4)B.4.2.12.Birim_Kalite_Toplantıları
· (4)B.4.2.13.Bologna_Toplantıları
Eğitim Faaliyetlerine Yönelik Teşvik ve
Ödüllendirme
Olgunluk
Düzeyi: Teşvik ve ödül
uygulamaları izlenmekte ve iyileştirilmektedir.
Kanıtlar
·
(3)B.4.3.1.Akademik_Yükseltilme_ve_Atanma_Kriterleri_Yönergesi
·
(3)B.4.3.2.Ödül_Yönergesi
·
(3)B.4.3.3.Akademik_Personel_Bilim_Teşvik_Ödülleri_Uygulama_Yönergesi
·
(3)B.4.3.4.Akademik_Performans_Teşvik_Yönergesi
· (3)B.4.3.5.Bilim_Teşvik_Ödülü_ve_Biniş_Giyme_Töreni
·
(3)B.4.3.6.Bilimsel_Araştırma_Projeleri_Yönergesi
·
(3)B.4.3.7.Teknoloji_Transfer_Ofisi_Uygulama_ve_Araştırma_Merkezi
·
(3)B.4.3.8.Teknoloji_Transfer_Ofisi_Yönergesi
· (3)B.4.3.9.Proje_Yönetim_Ofisi_Koordinatörlüğü
· (4)B.4.3.10.Anket_Uygulaması
Sonuç
ve Öneriler
Siirt Üniversitesi
bölgenin ve ülkemizin ihtiyaç duyduğu nitelikli insan gücünü karşılamak
amacıyla eğitim-öğretim faaliyetlerini yasal mevzuat çerçevesinde
gerçekleştirmektedir. Bu bağlamda üniversitemiz daha önceki yıllarda olduğu
gibi 2023 yılında da yeni programlar açarak ve müfredatlarda çeşitli
değişiklikler yaparak program içeriklerini çeşitlendirmektedir. Üniversitemizde
program açma, kapatma ve güncelleme faaliyetlerine ilişkin tanımlanmış süreçler
vardır ve programların çıktılarının TYYÇ ile uyumlu olmasına dikkat
edilmektedir. 2023 yılı içinde program açma ve kapatma işlemlerinin daha
sağlıklı yürütebilmek amacıyla “Siirt Üniversitesi Program Açma, Kapatma,
Eğitim-Öğretim Planı Oluşturma ve Güncelleme Yönergesi” paydaş görüşü
sonrasında Senato onayına sunulmuştur. Üniversitemiz program
açma ve güncelleme çalışmalarını uzman insan kaynağıyla bütüncül bir anlayışla
gerçekleştirmektedir. Üniversitemiz öğrencileri zorunlu derslerin yanı sıra
sosyal veya mesleki açıdan yetişmelerine katkı sağlayacak seçmeli dersler de
alabilmektedir. Üniversitemizin eğitim-öğretim faaliyetleri ile ölçme ve
değerlendirme işlemleri öğrenci merkezli bir yaklaşımla büyük bir titizlikle
yürütülmektedir. Öğrencilerimizin aldıkları derslerin AKTS’leri iş yüklerine
dayalı olarak belirlenmektedir. Bu amaçla üniversitemiz bünyesinde Bologna
Koordinatörlüğü aktif olarak çalışmalarına devam etmektedir. Bologna
Koordinatörlüğümüz açılan veya açılacak programların Bologna kriterleri
bakımından uygunluğunu izlemekte ve gerekli iyileştirmeler yapmaktadır.
Üniversitemizde
sınav uygulamaları dezavantajlı öğrencilerin gereksinimleri dikkate alınarak yapılmaktadır.
Üniversitemiz tarafından hazırlanan özel gereksinimli öğrenci ve öğretim
elemanı kılavuzu dezavantajlı öğrencilerin eğitim-öğretim süreçlerinin sağlıklı
yürütülmesini sağlamaktadır. Ayrıca üniversitemizin birim hizmet
binalarında engelli öğrencilerin kolay erişimlerinin sağlamak üzere engelli
rampası ile özel sınıflar bulunmaktadır Üniversitemizde 2023 yılı içinde
dezavantajlı gruplarda fırsat eşitliğini sağlamak ve gerçekleştirmek amacıyla
“Özel Gereksinimli Öğrenciler İçin Eğitim-Öğretim ve Ölçme-Değerlendirme
Uygulamaları Yönergesi” çalışmalarına hız verilmiştir. Öte yandan öğrenme
ortamları açısından üniversitemizde öğrenci sayısına ve birimin özelliklerine
uygun olarak derslikler, araştırma laboratuvarları, bilgisayar laboratuvarları,
seminer salonları, atölyeler, e-kaynaklar, abone olunan veri
tabanları
gibi zengin öğrenme kaynakları ve ortamları da bulunmaktadır. Derslik ve
öğrenme ortamlarında projeksiyon, internet ve bilgisayar bağlantıları yer almakta,
ücretsiz internet erişimi sağlanmaktadır.
Üniversitemizin
akademik birimlerinde öğrencilerimizin yaşadıkları sorunları çözmek ve
öğrencilerimize rehberlik yapmak üzere akademik danışman öğretim elemanı
görevlendirmeleri yapılmaktadır. Danışman öğretim elemanları danışmanlık
yaptıkları öğrencilerle görüşmeler yapmakta ve öğrencilere ihtiyaç duydukları
konularda yardımcı olmaktadır. Akademik birimlerimiz eğitim öğretim yılı
başında yeni kayıt yapan öğrencilerimize yönelik üniversitemizin akademik,
sosyal ve kültürel imkânları hakkında “Oryantasyon Programı” düzenlenmektedir.
Bunun yanı sıra üniversitemizde öğrencilerimize daha nitelikli eğitim-öğretim
hizmeti sunmak, akademik personelin yetkinliğini arttırmak ve kişisel
gelişimine katkı sağlamak amacıyla Öğrenme ve Öğretme Uygulama Araştırma
Merkezi kurulmuştur. İnsan Kaynakları kapsamında ise üniversitemizde öğrenci başına düşen öğretim elemanı
sayısını uygun bir düzeye getirmek amacıyla akademik birimlerden kadro
ihtiyacına göre talepler alınmaktadır. Görevlendirmeler
ve atamalar kurum genelinde öğretim elemanlarının ders yükü ve ders dağılım
dengesi gözetilerek yapılmaktadır. Kısacası Siirt Üniversitesi zengin akademik
destek olanaklarıyla da nitelikli öğrenci yetiştirme gayretini artırarak
sürdürmektedir.