B.4. Öğretim Kadrosu

B.4.1. Atama, Yükseltme ve Görevlendirme Kriterleri

Kurumun öğretim kadrosunun atama ve yükseltmeyle ilgili süreci 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu, 2914 sayılı Yüksek Öğretim Personel Kanunu ve YÖK Öğretim Üyeliğine Yükseltilme ve Atanma Yönetmeliğine uygun olarak yürütülmektedir. Akademik liyakati gözetip fırsat eşitliğini sağlayan öğretim elemanı atama, yükseltme ve görevlendirme süreç ve kriterleri, Siirt Üniversitesi Akademik Yükseltilme ve Atanma Kriterleri Yönergesinde tanımlanmış olup kamuoyuna açıktır (B.4.1.1.). Ayrıca eğitim kalitesini ve performansını arttıramaya yönelik olarak öğrenci başına düşen öğretim elemanının sayısını arttırmak amacıyla ihtiyaç duyulan norm kadro çalışmaları, Personel Daire Başkanlığı tarafından düzenli bir şekilde yürütülmekte olup her dönem ilan edilmektedir. Bu süreç birimlerden kadro talebi alınması, taleplerin Üniversite Yönetim Kurulunda görüşülmesi, YÖK’e kadro kullanma izin talep yazısının gönderilmesi, izin alınan kadrolar için ilan verilmesi, senato kararı ile alınan akademik personele ait atanma kriterleri uyarınca atama ve yükseltme işlemleri şeklinde gerçekleştirilmektedir. Öğrenci başına düşen öğretim elemanı sayısını uygun bir düzeye getirmek amacıyla akademik birimlerden kadro ihtiyacına göre talepler alınmaktadır. Görevlendirmelerde, kurum genelinde öğretim elemanlarının ders yükü ve dağılım dengesi gözetilmektedir. Ayrıca öğretim üyesi dışındaki öğretim elemanı kadrolarına yapılacak atamalar da 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu ve Yükseköğretim Kurulu Başkanlığınca yayınlanan Öğretim Üyesi Dışındaki Öğretim Elemanı Kadrolarına Yapılacak Atamalarda Uygulanacak Merkezi Sınav ile Giriş Sınavlarına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik kapsamında yürütülmektedir (B.4.1.2.) (B.4.1.3.).  Öğretim Elemanlarının Açıktan Atama İş Akışı, Öğretim Elemanlarının Naklen Atama İş Akışı, Öğretim Elemanlarının Naklen Ayrılma İş Akışı, Yabancı Uyruklu Öğretim Elemanı İstihdamı İş Akışı, 2547 S.K.35. Maddesi Uyarınca Üniversitemizden Giden Elemanları İş Akışı, 2547 S.K.35. Maddesi Uyarınca Üniversitemize Gelen Öğretim Elemanları İş Akışı, Misafir Öğretim Üyelerinin Görevlendirme İşlemleri İş Akışı tanımlanmış olup iş ve işlemler bu akışlara göre gerçekleşmektedir. İlgili iş ve işlemler akademik liyakati gözetip fırsat eşitliğini sağlayacak niteliktedir (B.4.1.4.).

 

Kurum içi ders görevlendirmeleri programların zorunlu ve mesleki seçmeli dersleri için bölüm/anabilim/anasanat dalı başkanlıkları tarafından öğretim elemanlarının istekleri  doğrultusunda ders verecek öğretim elemanlarının çalışma alanı ile akademik uzmanlık alanı dikkate alınarak bölüm/anabilim/anasanat dalı kurul kararlarıyla yapılmaktadır. (B.4.1.5.). Öğretim elemanlarının ders programları web sayfalarında ve ilan panolarında duyurulmaktadır. Birimler arası veya birim ortak zorunlu ve seçmeli derslerde de benzer süreç ilgili birim yönetimi veya Rektörlük tarafından işletilmektedir. "OSD" koduyla açılmakta olan ortak seçmeli derslerin görevlendirmeleri ise Ortak Seçmeli Dersler Yönergesine göre yürütülmektedir (B.4.1.6.). Üniversitemize yabancı uyruklu öğretim elemanı istihdamı 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu doğrultusunda gerçekleştirilmektedir. İhtiyaç duyulan alanlarda ikili işbirliği protokolleri, ulusal ve uluslararası değişim programları ile yurt içi misafir veya üniversite öğretim elemanlarımızın başka üniversitelerde eğitim-öğretim faaliyetlerinde görevlendirmeleri yapılmaktadır (B.4.1.7.) (B.4.1.8.).

 

Yükseltme işlemlerinde önceden belirlenmiş ve ilan edilmiş kriterlerin yürütülmesinde görevlendirecek personeller, üniverstenin evrak bilgi yönetim sistemi üzerinden ve çeşitli iletişim araçları üzerinden personele bildirilmektedir. Atama ve yükseltme kritelerinde alanında uzman kişilerin belirlenmesinde yürütülen sınav ve her türlü çalışma şeffaf olarak yürütülmektedir. Bu sınavların ne zaman ve nerede yapılacağı kurumun web sitesinde önceden ilan edilir. Sınav başvurusu ve sınavlara katılmaya hak kazananlar ve sınav sonuçları şeffaf bir şekilde yürütülen çalışmalar ile kamuya ilan edilmek üzere kurum web sitesinde duyrulur (B.4.1.9.). Atama, yükseltme ve görevlendirme uygulamaları izlenerek izlem sonuçları değerlendirilmekte ve gerekli iyileştirme çalışmaları yürütülmektedir. Görevlendirme süreçlerinin nasıl ve ne şekilde yürütüldüğüne ilişkin veriler paydaşlarca takip edilmektedir (B.4.1.10.) (B.4.1.11.).

 

B.4.2. Öğretim Yetkinlikleri ve Gelişimi

Akademik personelin öğretim yetkinliğinin gelişimi üniversitemizin önem verdiği konular arasında yer almaktadır. Bu kapsamda çeşitli faaliyetler yürütülmektedir. Öğretim elemanlarının öğretim alanında yetkinliklerinin artırılması yönündeki eğitim faaliyetleri Uzaktan Eğitim Araştırma ve Uygulama Merkezi, Öğretme ve Öğrenme Uygulama ve Araştırma Merkezi ile yürütülmektedir. Üniversitemizin Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından uzaktan eğitime yönelik ders sürecinin planlanmasına, sanal sınıfların oluşturulmasına, ders kaydının yapılmasına yönelik videolu ve görselli anlatımlar öğretim elemanlarına ve öğrencilere detaylı şekilde aktarılmıştır (B.4.2.1.). Üniversitemizin akademik ve idari personelinin   Sürekli Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından düzenlenen çeşitli eğitimlere ulaşabilmesi ve sınavlardan geçerek sertifika alması söz konusudur (B.4.2.2.) (B.4.2.3.). Öğretim elemanlarımızın yetkinliklerini geliştirmek üzere başta eğitim-öğretim olmak üzere tüm süreçleri kapsayacak şekilde oryantasyon el kitabı hazırlanması planlanmaktadır. Aynı zamanda çeşitli birimlerde sosyal, dijital, toplumsal konulara ilişkin konferanslar ve eğitimler düzenlenmektedir (B.4.2.4.) (B.4.2.5.) (B.4.2.6.). Örneğin: Akademik personelin öğretim becerilerinin iyileştirilmesi ve mesleki gelişimlerine katkı sunulması amacıyla “Dijital Çağda Yükseköğretimde Öğrenme ve Öğretme” başlığı altında 6 haftalık bir eğitim süreci başlamış ve tüm akademik personelin Anadolu Üniversitesi    E-kampüs sistemi üzerinden bu eğitimi alması sağlanmıştır. Programın sonundan öğretim elemanlarımızdan dijital çağda öğrenme ve öğretme esasına dayanan birer ders planı hazırlamaları istenmiş ve böylelikle öğrenilen bu yöntemlerin teorik olarak nasıl işleneceğine ilişkin bir alt yapı oluşturulmuştur (B.4.2.7.). Diğer taraftan akademik personelinin uzmanlık alanlarıyla ilgili kongre ve sempozyum gibi bilimsel toplantılara katılımları desteklenip teşvik edilmesi Akademik Performans Teşvik Yönergesi doğrultusunda yapılmaktadır (B.4.2.8.).

 

Üniversitemizin uluslararasılaşma hedefi ile bağlantılı bir şekilde öğretim elemanlarının eğitim ve araştırma faaliyetlerinde bulunmaları, öğretim yetkinliklerini geliştirmeleri ve iyileştirmeleri kapsamında Üniversitemizin uyguladığı diğer faaliyetler olarak Erasmus Değişim Programları ile ders verme ve ders alma etkinlikleri örnek olarak verilebilir. Bu kapsamda Erasmus Değişim Programları ve ilgili akademik birimlerin mali imkânları kullanılarak öğretim elemanları yurt dışında anlaşmalı olunan bir üniversitedeki öğretim elemanları ve öğrencilerle etkileşim içerisinde bulunabilmektedir. Böylelikle öğretim elemanlarının uluslararası deneyim kazanmaları desteklenmektedir (B.4.2.9.). Öte yandan öğretim elemanlarımıza akademik programların amaçları ile TYYÇ uyumlarının değerlendirilmesi ve AKTS’lerin öğrenci iş yüküne göre güncellenmesi için Bologna eğitimleri verilmiştir. Bu eğitimler sayesinde birimlerimiz gerekli güncellemeleri zamanında yapmaktadır (B.4.2.10.) (B.4.2.11.) (B.4.2.12.) (B.4.2.13.).

 

 

B.4.3. Eğitim Faaliyetlerine Yönelik Teşvik ve Ödüllendirme

Teşvik ve ödüllendirme, eğitim kalitesini ve verimliliğini artırmak için kullanılan önemli araçlardan bir tanesidir ve Siirt Üniversitesi kurum olarak personelin daha verimli çalışması için çaba sarf etmektedir. Bu bağlamda üniversitemiz hem öğretim üyelerimize hem de öğrencilerimize farklı uygulamalarla destek olmaya devam etmektedir. Öğretim üyelerimizin yaptığı araştırmalar, vermiş oldukları dersler ve projeler üniversitemizde bulunan akademik atama ve yükseltme kriterlerine uygun olarak puanlanmakta ve bu sayede öğretim elemanları teşvik edilmektedir. Üniversitemizde uygulanan atama ve yükseltme kriterleri de belirli dönemlerde yenilenerek güncelliğini korumaktadır (B.4.3.1.). Ayrıca üniversitemizin “Ödül Yönergesiyle” öğretim üyelerimize bireysel başarı ve bilim/sanat ödülleri başta olmak üzere değişik konularda birçok ödül verilmektedir. Ödül yönergesi sadece akademik personele yönelik olmayıp idari personel ve öğrencilerimize de yöneliktir ve üniversitemizde birçok alanda ödüller verilmekte ve böylece üniversite içerisinde her alanda teşvik arttırıcı uygulamalarla kalitenin arttırılması amaçlanmaktadır. Öğrencilere verilen ödüller arasında birimlerinde ilk üç sırada yer alıp mezun olan öğrencilerimize “Öğrenci başarı ödülü”, üniversite hayatı ve sosyalleşme için önemli olan öğrenci toplulukları içinde “Aktif Öğrenci Topluluğu Ödülü” verilerek bu alandaki aktiviteler desteklenmekte, öğrencilerin sosyal gelişimleri takip edilerek akademik ve zihinsel gelişimlerine katkı sunulmaktadır. Üniversitemizde yüksek lisans ve doktora seviyesindeki öğrencilere “En İyi Tez Ödülü” verilmesine de başlanmıştır. Ayrıca öğretim elemanlarımız arasında yaratıcı/yenilikçi eğitim uygulamalarını artırmak için mevcut ödül yönergesinde “İyi Eğitim Ödülü/Eğitimde İyi Örnekler” kategorilerinin yer alması yönünde revizyon talepleri yapılması planlanmıştır (B.4.3.2.) (B.4.3.3.) (B.4.3.4.) (B.4.3.5.)

 

Bilimsel Araştırma Projeleri (BAP) birimi araştırmacılar tarafından önerilen proje tekliflerinin kabulü, desteklenmesi, izlenmesi ve elde edilen sonuçların değerlendirmesiyle ilgili faaliyetler gerçekleştirmektedir. BAP birimi bu faaliyetlerini “Bilimsel Araştırma Projeleri Yönergesi” doğrultusunda yapmakta ve araştırmacılara Bilimsel Araştırma Projeleri Yönergesine göre destekler sunmaktadır (B.4.3.6.). Üniversitemiz bünyesinde yer alan Teknoloji Transfer Ofisi Uygulama ve Araştırma                        Merkezi ise üniversite-kamu-sanayi işbirliğinin gelişimine katkı sunmak ve akademik araştırmalara lojistik destek sağlamak amacıyla bilgi ve teknolojiye dayalı yaklaşımlarla ve etkin yöntemler uygulayarak, Ar-Ge projeleri oluşturmayı ve geliştirmeyi,  gelecek dönemlerde patentlenebilir ve ticarileştirilebilir ürünlerle yatırımcı ve buluşçuları bir araya getirmeye yönelik olarak kurulmuştur (B.4.3.7) (B.4.3.8). Son olarak Siirt Üniversitesi Proje Yönetim Ofisi Koordinatörlüğü 2012 yılında kurularak Siirt Üniversitesinin misyon ve vizyonu çerçevesinde çalışmalarını yürütmektedir. Proje Yönetim Ofisi Koordinatörlüğü ulusal ve uluslararası kaynakların kullanılması yoluyla Ar-Ge faaliyetlerini desteklemek için Siirt Üniversitesi bünyesindeki akademik personele ulusal ve uluslararası proje kaynakları hakkında bilgilendirme yapmak, araştırma fonları, burs olanakları ve açık proje çağrıları hakkında eğitimler vermek suretiyle öğretim elemenlarına çeşitli yollarla teşvikler sunmaktadır (B.4.3.9.). Teşvik ve ödüllendirmeye ilişkin süreçlerde iyileştirmeye yönelik uygulamlar da mevcuttur (B.4.3.10).

 

 

 

 

Atama, Yükseltme ve Görevlendirme Kriterleri

Olgunluk Düzeyi: Atama, yükseltme ve görevlendirme uygulamalarının sonuçları izlenmekte ve izlem sonuçları değerlendirilerek önlemler alınmaktadır.

Kanıtlar

·        (3)B.4.1.1.Akademik_Yükseltilme_ve_Atanma_Kriterleri_Yönergesi

·        (3)B.4.1.2.Personel_Daire_Başkanlığı_Mevzuat_Sayfası

·        (3)B.4.1.3.Öğretim_Üyesi_ve_Öğretim_Elemanı_İlanları

·        (3)B.4.1.4.İş_Akış_Şemaları

·       (4)B.4.1.5.Ders_Dağılımları_Anketi

·        (3)B.4.1.6.Ortak_Seçmeli_Dersleri_Yönergesi

·       (3)B.4.1.7.Giden_Öğretim_Elemanları_İş_Akışı

·       (3)B.4.1.8.Gelen_Öğretim_Elemanları_İş_Akışı

·       (3)B.4.1.9.Görevde_Yükselme_ve_Unvan_Değişikliği_Sınav_Sonuçları

·       (4)B.4.1.10.Toplantı_Tutanakları

·       (4)B.4.1.11.Faaliyet_Raporları

 

Öğretim Yetkinlikleri ve Gelişimi

Olgunluk Düzeyi: Öğretim yetkinliğini geliştirme uygulamalarından elde edilen bulgular izlenmekte ve izlem sonuçları öğretim elamanları ile birlikte irdelenerek önlemler alınmaktadır.

Kanıtlar

·       (3)B.4.2.1.Video_Kılavuzlar

·       (3)B.4.2.2.Uzaktan_Eğitim_Faaliyetleri

·       (3)B.4.2.3.YDS_Atölyesi

·       (3)B.4.2.4.Yükseköğretimde_Dijital_Dönüşüm_Sunusu

·       (3)B.4.2.5.Farsça_Atölyesi

·       (3)B.4.2.6.Dijital_Dönüşüm_Konferansı

·       (3)B.4.2.7.Dijital_Çağda_Yükseköğretimde_Öğrenme_ve_Öğretme_Eğitimi

·       (3)B.4.2.8.Akademik_Performans_Teşvik_Yönergesi

·       (3)B.4.2.9.Ders_Verme_Hareketliliği

·       (4)B.4.2.10.Bologna_Etkinliği

·       (4)B.4.2.11.Paydaşlarla_Toplantılar

·       (4)B.4.2.12.Birim_Kalite_Toplantıları

·       (4)B.4.2.13.Bologna_Toplantıları

 

Eğitim Faaliyetlerine Yönelik Teşvik ve Ödüllendirme

Olgunluk Düzeyi: Teşvik ve ödül uygulamaları izlenmekte ve iyileştirilmektedir.

Kanıtlar

·        (3)B.4.3.1.Akademik_Yükseltilme_ve_Atanma_Kriterleri_Yönergesi

·        (3)B.4.3.2.Ödül_Yönergesi

·        (3)B.4.3.3.Akademik_Personel_Bilim_Teşvik_Ödülleri_Uygulama_Yönergesi

·        (3)B.4.3.4.Akademik_Performans_Teşvik_Yönergesi

·       (3)B.4.3.5.Bilim_Teşvik_Ödülü_ve_Biniş_Giyme_Töreni

·        (3)B.4.3.6.Bilimsel_Araştırma_Projeleri_Yönergesi

·        (3)B.4.3.7.Teknoloji_Transfer_Ofisi_Uygulama_ve_Araştırma_Merkezi

·        (3)B.4.3.8.Teknoloji_Transfer_Ofisi_Yönergesi

·       (3)B.4.3.9.Proje_Yönetim_Ofisi_Koordinatörlüğü

·       (4)B.4.3.10.Anket_Uygulaması

 

Sonuç ve Öneriler

Siirt Üniversitesi bölgenin ve ülkemizin ihtiyaç duyduğu nitelikli insan gücünü karşılamak amacıyla eğitim-öğretim faaliyetlerini yasal mevzuat çerçevesinde gerçekleştirmektedir. Bu bağlamda üniversitemiz daha önceki yıllarda olduğu gibi 2023 yılında da yeni programlar açarak ve müfredatlarda çeşitli değişiklikler yaparak program içeriklerini çeşitlendirmektedir. Üniversitemizde program açma, kapatma ve güncelleme faaliyetlerine ilişkin tanımlanmış süreçler vardır ve programların çıktılarının TYYÇ ile uyumlu olmasına dikkat edilmektedir. 2023 yılı içinde program açma ve kapatma işlemlerinin daha sağlıklı yürütebilmek amacıyla “Siirt Üniversitesi Program Açma, Kapatma, Eğitim-Öğretim Planı Oluşturma ve Güncelleme Yönergesi” paydaş görüşü sonrasında Senato onayına sunulmuştur.  Üniversitemiz program açma ve güncelleme çalışmalarını uzman insan kaynağıyla bütüncül bir anlayışla gerçekleştirmektedir. Üniversitemiz öğrencileri zorunlu derslerin yanı sıra sosyal veya mesleki açıdan yetişmelerine katkı sağlayacak seçmeli dersler de alabilmektedir. Üniversitemizin eğitim-öğretim faaliyetleri ile ölçme ve değerlendirme işlemleri öğrenci merkezli bir yaklaşımla büyük bir titizlikle yürütülmektedir. Öğrencilerimizin aldıkları derslerin AKTS’leri iş yüklerine dayalı olarak belirlenmektedir. Bu amaçla üniversitemiz bünyesinde Bologna Koordinatörlüğü aktif olarak çalışmalarına devam etmektedir. Bologna Koordinatörlüğümüz açılan veya açılacak programların Bologna kriterleri bakımından uygunluğunu izlemekte ve gerekli iyileştirmeler yapmaktadır.

 

Üniversitemizde sınav uygulamaları dezavantajlı öğrencilerin gereksinimleri dikkate alınarak yapılmaktadır. Üniversitemiz tarafından hazırlanan özel gereksinimli öğrenci ve öğretim elemanı kılavuzu dezavantajlı öğrencilerin eğitim-öğretim süreçlerinin sağlıklı yürütülmesini sağlamaktadır. Ayrıca üniversitemizin birim hizmet binalarında engelli öğrencilerin kolay erişimlerinin sağlamak üzere engelli rampası ile özel sınıflar bulunmaktadır Üniversitemizde 2023 yılı içinde dezavantajlı gruplarda fırsat eşitliğini sağlamak ve gerçekleştirmek amacıyla “Özel Gereksinimli Öğrenciler İçin Eğitim-Öğretim ve Ölçme-Değerlendirme Uygulamaları Yönergesi” çalışmalarına hız verilmiştir. Öte yandan öğrenme ortamları açısından üniversitemizde öğrenci sayısına ve birimin özelliklerine uygun olarak derslikler, araştırma laboratuvarları, bilgisayar laboratuvarları, seminer salonları, atölyeler, e-kaynaklar, abone olunan veri tabanları gibi zengin öğrenme kaynakları ve ortamları da bulunmaktadır. Derslik ve öğrenme ortamlarında projeksiyon, internet ve bilgisayar bağlantıları yer almakta, ücretsiz internet erişimi sağlanmaktadır.

 

Üniversitemizin akademik birimlerinde öğrencilerimizin yaşadıkları sorunları çözmek ve öğrencilerimize rehberlik yapmak üzere akademik danışman öğretim elemanı görevlendirmeleri yapılmaktadır. Danışman öğretim elemanları danışmanlık yaptıkları öğrencilerle görüşmeler yapmakta ve öğrencilere ihtiyaç duydukları konularda yardımcı olmaktadır. Akademik birimlerimiz eğitim öğretim yılı başında yeni kayıt yapan öğrencilerimize yönelik üniversitemizin akademik, sosyal ve kültürel imkânları hakkında “Oryantasyon Programı” düzenlenmektedir. Bunun yanı sıra üniversitemizde öğrencilerimize daha nitelikli eğitim-öğretim hizmeti sunmak, akademik personelin yetkinliğini arttırmak ve kişisel gelişimine katkı sağlamak amacıyla Öğrenme ve Öğretme Uygulama Araştırma Merkezi kurulmuştur. İnsan Kaynakları kapsamında ise  üniversitemizde öğrenci başına düşen öğretim elemanı sayısını uygun bir düzeye getirmek amacıyla akademik birimlerden kadro ihtiyacına göre talepler alınmaktadır. Görevlendirmeler ve atamalar kurum genelinde öğretim elemanlarının ders yükü ve ders dağılım dengesi gözetilerek yapılmaktadır. Kısacası Siirt Üniversitesi zengin akademik destek olanaklarıyla da nitelikli öğrenci yetiştirme gayretini artırarak sürdürmektedir.

 

Öğr. Gör. FIRAT ARSLAN
Güncelleme : 18.11.2024 13:49:59