A.1. Liderlik ve Kalite
A.1.1.
Yönetişim modeli ve idari yapı
Üniversitemiz 2547
Sayılı Yükseköğretim Kanunu, Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanunu,
Yükseköğretim Üst Kuruluşları ile Yükseköğretim Kurumlarının İdari Teşkilatı
Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ve Üniversitelerde Akademik Teşkilât
Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde idari yapılanmasını tamamlamıştır. İlgili
mevzuat hükümlerinin ön gördüğü kurul ve komisyonların yanı sıra üniversite
bünyesinde ihtiyaç duyulan kurul ve komisyonlar kurularak işlerlikleri
sağlanmaktadır (A.1.1.1.)(A.1.1.2).
Üniversitemizin üst yönetim örgütlenmesi tüzel kişiliği temsil eden
Rektör, Rektöre bağlı Rektör Yardımcıları, Genel Sekreter, İç Denetim Birimi,
Fakülteler, Enstitüler, Yüksekokullar, Meslek Yüksekokulları, Araştırma
Merkezleri, Koordinatörlükler, Daire Başkanlıkları ve İdari Birimlerden
oluşmaktadır. Ayrıca Senato ve Yönetim Kurulu üst yönetimin karar verme
mekanizmasını oluşturmaktadır. Üniversitemize ait bağlı olma ilişkilerini
temsil eden organizasyon yapısı web sitesinde ilan edilerek paydaşlarca
bilinirliği sağlanmış ve organizasyon şeması gözden geçirilerek gerekli
iyileştirmeler yapılmaktadır. Organizasyon şemasıyla ilgili 2023 yılında
yapılan değerlendirmede yeni kurulan Afet ve Acil Durum Koordinatörlüğü
eklenmiş buna karşın Yeşil Alan Müdürlüğü ise Yapı İşleri ve Teknik Daire
Başkanlığı uhdesine girdiğinden organizasyon şemasından çıkarılmıştır. Böylece
güncellenen organizasyonel yapının sürekliliği ve gerçeği yansıtması
sağlanmıştır (A.1.1.6.).
Üniversitenin tüm birimlerinde kendine özgü yapılarına göre
(Akademik/İdari/ Koordinatörlük) organizasyon yapılanması bulunmakta ve
birimlerin web sitelerinde ilan edilerek paydaşlara duyurulmaktadır (A.1.1.3.)
Birimlerin organizasyon şemalarını gözden geçirerek gerçekleşmeye uygun hale
getirmeleri için birim Liderlik, Yönetişim ve Kalite temsilcileriyle toplantı
yapılarak bilgilendirmede bulunulmuş ayrıca birimlere Kontrol Mekanizması
Çizelgesi gönderilerek organizasyon şemalarını revize etmeleri istenmiştir.
Böylece örgütsel yapının sürekliliği ve güncelliğinin kurumun geneline
yayılması amaçlanmıştır (A.1.1.7.) (A.1.1.8.).
Üniversitenin
örgütsel yapısına bağlı olarak görev tanımları hazırlanmış ve web sitelerinde
ilan edilerek paydaşlara duyurulmuştur. Örgütsel yapıdaki bağlı olma
ilişkileri, yetki devri ve sorumluluk alanları görev tanımlarıyla
planlanmıştır. Bununla birlikte örgütsel yapıda temsil edilen ilişkiler ve
hiyerarşi doğrultusunda süreçlere ilişkin akış şemaları oluşturulmuştur. Görev
tanımları ve İş akış süreçlerine ilişkin kontrol ve iyileştirme çalışmaları
birimlere gönderilen Kontrol Mekanizması Çizelgesi ile sağlanmıştır (A.1.1.4.) (A.1.1.5.).
Olgunluk
Düzeyi (4): Kurumun yönetişim ve organizasyonel
yapılanmasına ilişkin uygulamaları izlenmekte ve iyileştirilmektedir.
A.1.2.
Liderlik
Üniversitemiz; yükseköğretim ekosistemindeki gelişmeler, yeni eğilimler
ve paydaş beklentilerini önceleyerek kurumu geleceğe hazır tutmayı amaçlayan
çevik liderlik anlayışına sahiptir. Kurum, eğitim öğretim başta olmak üzere tüm
süreçlerde kalite kültürünün yaygınlaşması ve içselleştirilmesini önemseyen
liderlik anlayışla, kalite süreçlerini yürütmektedir. Bu bağlamda kalite
süreçlerinin ilk adımı olarak kalite koordinatörlüğüne bağlı olarak çalışan
Liderlik, Yönetişim ve Kalite, Eğitim-Öğretim, Ar-Ge ve Toplumsal Katkı olmak
üzere dört farklı kalite komisyonu alt çalışma grupları kurularak Rektör
yardımcıları nezaretinde her hafta toplanmaları sağlanmıştır (A.1.2.2.). Söz konusu alt çalışma gruplarının
başkanları, Rektör başkanlığında Rektör Yardımcıları, Genel Sekreter, Kalite
Koordinatörlüğü temsilcileri ve İç Denetim birim temsilcisinden oluşan kalite
komisyonunda, her hafta çalışmalarıyla ilgili bilgi sunmaktadır (A.1.2.1 )( A.1.2.3).
Kalite komisyonu, kalite alt çalışma gruplarının çalışmaları
değerlendirilerek izleme ve iyileştirmeler yapılmaktadır. Belirlenen
iyileştirme çalışmaları kapsamında Kalite ve Akreditasyon Konferansı, birimlere
yönelik kalite eğitimleri, sertifika programları (iç tetkik, risk tabanlı
proses ve toplam kalite yönetimi), kalite yönetim sistemlerine ilişkin
eğitimler düzenlenmiştir (A.1.2.9.). (A.1.2.10.). (A.1.2.11.).
Kalite kültürünün
kurumun geneline yayılması amacıyla tüm birimlerde kalite komisyonları kurulmuş
ve haftalık toplantılar yapılmaktadır (A.1.2.4.) (A.1.2.5.) (A.1.2.16.). Birim kalite toplantılarına ilişkin tutanaklar belirli periyotlarda
kalite koordinatörlüğüne gönderilmektedir. Bu şekilde birimlerde kalite
süreçlerinin izlenmesi yapılmaktadır. Bununla birlikte birim amirlerinin
katılımıyla ayda bir kez kalite toplantıları yapılmaktadır. Birim amirlerinin
kalite komisyon başkanı sıfatıyla katıldığı toplantılarda birimlerde alınan
kararlar ve yapılması gereken iyileştirme çalışmalarıyla ilgili değerlendirmeler
yapılmaktadır (A.1.2.13.).
Çevik liderlik anlayışı gereği üniversitenin tüm paydaşlarıyla
değerlendirme, izleme ve iyileştirme yapmak üzere bir araya gelinmektedir.
Kalite koordinatörlüğü tarafından uygun görülen tarihlerde birim kalite koordinatörleri,
uygulama araştırma merkez müdürleri, koordinatörlükler, iç tetkik ekibi,
engelli birim koordinatörlüğü ve dış paydaşlarla bir araya gelinmiştir (A.1.2.17.) (A.1.2.18). Kalite
süreçleriyle ilgili farkındalığı arttırmak ve içselleştirilmesini sağlamak
üzere birimlerde her bir alt çalışma grubu için (Liderlik, Yönetişim ve Kalite,
Eğitim-Öğretim, Ar-Ge ve Toplumsal Katkı) temsilcilerden oluşan komisyon
kurularak toplantılar yapılmıştır (A.1.2.5.). Öğrencilerin
kalite farkındalığını arttırmak ve kalite süreçlerine katılımını sağlamak üzere
kalite topluluğu kurulmuştur (A.1.2.6.). Kalite
topluluğunun çalışmaları ile ilgili kalite koordinatörlüğünün başkanlığında
toplantılar gerçekleştirilmektedir. Ayrıca akademik birimlerde müfredata kalite
içerikli dersler eklenerek öğrencilerin farkındalık düzeylerinin arttırılması
için çalışmalar yürütülmektedir (A.1.2.7.).
Olgunluk Düzeyi (4): Liderlik uygulamaları ve bu uygulamaların kalite
güvencesi sistemi ve kültürünün gelişimine katkısı izlenmekte ve bağlı
iyileştirmeler gerçekleştirilmektedir.
A.1.3.
Kurumsal Dönüşüm Kapasitesi
Üniversitemiz bölgesel ve ulusal ihtiyaçları göz önünde bulundurarak
Bölgesel Kalkınma Odaklı Misyon Farklılaşması ve İhtisaslaşması Projesi’ne
tarım ve hayvancılık alanında başvurusunu gerçekleştirmiştir. YÖK tarafından bu
kapsamda 2018 yılında tarım ve hayvancılık alanında ihtisas üniversitesi olarak
seçilmiştir. Üniversitemizde yükseköğretim ekosistemindeki eğilimleri ihtisas
alanına odaklanarak takip etmek ve değişime ayak uydurmak üzere Tarım ve
Hayvancılık İhtisaslaşma Koordinasyon Merkezi Koordinatörlüğü kurulmuştur (A.1.3.1). Bununla birlikte ihtisas alanının
alt branşlarıyla ilgili olarak Arımer, Keçimer, Tarımsal Uygulama ve Araştırma
Merkezi gibi merkezler kurularak ihtisas allananındaki branşlarda değişimler
takip edilmektedir (A.1.3.2.).
İhtisaslaşma alanıyla ilgili 2023-2027 Stratejik Planında belirlenen
hedef ve amaçlar altı aylık periyotlarla izlenmekte ve Rektör başkanlığında
birim amirlerinin katıldığı gözden geçirme toplantısında sunularak gerekli
değerlendirmeler yapılmaktadır(A.1.3.3.) (A.1.3.19.). Bununla birlikte
Tarım ve Hayvancılık İhtisaslaşma Koordinasyon Merkezi Koordinatörlüğü
tarafından Rektör ve üst yönetimin katılımıyla yerel, ulusal ve uluslararası
çevrede yaşanan gelişmeleri takip etmek ve değerlendirmelerde bulunmak üzere
paydaşlarla toplantılar yapılmaktadır (A.1.3.4.) (A.1.3.5.)(A.1.3.6.) (A.1.3.20.). Bu toplantılar doğrultusunda kurumsal
kapasitenin geliştirilmesine yönelik iyileştirme çalışmaları kapsamında
bölgenin en büyük Hayvan Sağlığı Uygulama ve Araştırma Hastanesi faaliyete
geçmiştir (A.1.3.7.). Ayrıca Reprodüktif
Biyoteknoloji Merkezi kurularak 1000 m2 kapalı alana yayılan laboratuvarlar ve
hizmet binası, 600 baş kapasiteli iki keçi ağılı, karantina ağılı ve depolama
alanları ile 2023 yılında hizmet vermeye başlamıştır (A.1.3.8.). Bununla birlikte spermatolojik
laboratuvarı sperma üretimi için gerekli kuruluş ve çalışma izinleri için T.C.
Tarım ve Orman Bakanlığına başvurusunu gerçekleştirilmiş ve denetimleri
başarıyla geçmiştir (A.1.3.9.). Ayrıca ilin
ihtiyaçları doğrultusunda ihtisaslaşma alanına yönelik projeler geliştirilerek
hayata geçirilmiş ve üreticilere yönelik eğitimler düzenlenmiştir (A.1.3.16.) (A.1.3.17.) (A.1.3.18.).
Dijital dönüşüm kapsamında üniversitemiz bilişim alt yapısı yenileme
kararı alınmış ve bilgiye erişim ve teknolojik altyapının güçlendirilmesi adına
çalışmalar yürütülmektedir (A.1.3.10.). Bunun yanında
Harran Üniversitesiyle yapılan protokol kapsamında akademik veri izleme ve
akademik teşvik başta olmak üzere dijital veri tabanı iyileştirme ve kapasite
geliştirme faaliyetleri yürütülmektedir (A.1.3.11.). Ayrıca
üniversitenin sahip olduğu öğrenci sayısının arttırılması, eğitim öğretim alt
yapısının ve sosyal alanların iyileştirilmesi konusunda paydaş görüşleri
alınarak iyileştirmeler yapılmaktadır (A.1.3.12.) (A.1.3.13.) (A.1.3.14.) (A.1.3.15.).
Üniversitenin ulusal ve uluslararası derecelendirme kuruluşlarının ölçüt
olarak kullandıkları parametrelerin oluşturulması, derlenmesi, takip edilmesi
ve karar alma mekanizmasına dahil edilerek dönüşümün sağlanması amacıyla veri
koordinatörlüğü kurulmuştur.
Olgunluk Düzeyi (4): Amaç, misyon ve hedefler doğrultusunda
gerçekleştirilen değişim yönetimi uygulamaları izlenmekte ve önlemler
alınmaktadır.,
A.1.4. İç
kalite güvencesi mekanizmaları
Kalite süreçlerinin yönetimi ve koordinasyonunu sağlamak amacıyla kalite
koordinatörlüğü kurulmuş, görev ve sorumlulukları yönergeyle belirlenmiştir.
Koordinatörlüğe bağlı alt çalışma grupları ve birim komisyonları kurularak
üniversite genelinde planlama uygulama, izleme ve iyileştirme çalışmalarının
yürütülmesi sağlanmıştır. Kalite alt çalışma grubu tarafından koordinatörlüğe
yapılan geri bildirimler kalite komisyonunda karar alma süreçlerine dahil
edilerek değerlendirilmektedir(A.1.4.2.
A.1.4.3.) Bu bağlamda akreditasyon süreçlerini desteklemek üzere kalite
koordinatörlüğü bünyesinde Akreditasyon Danışmanlık Birimi kurulması
planlanmaktadır.
Üniversitemiz eğitim-öğretim ve yönetimsel süreçlerini kalite güvencesi
kapsamında yürütmekte ve PUKÖ çevrimleri kapsamında bu süreçlerin işleyişine
ilişkin ayrıntıların yer aldığı Kalite Güvence Sistem Kılavuzu hazırlanarak
ilan edilmiştir (A.1.4.1). PUKÖ çevrimleri
itibarı ile takvim yıllı temelinde işlemler, yetki ve sorumluluklar iş akış
şemaları ve görev tanımları ile planlanarak uygulanmakta ve
değerlendirilmektedir (A.1.4.4.)
(A.1.4.5.). İş akış şemalarında yer alan süreçlerden bir kısmı izlenmesini
kolaylaştırmak amacıyla hizmet standartları çizelgesi hazırlanmıştır (A.1.4.11.).
Kalite süreçlerinin üniversitemizin tüm birimlerinde yürütülmesi ve
izlenmesi ISO 9001-2015 kapsamında yapılmaktadır. Aynı zamanda ISO 9001-2015
Toplam Kalite Standardı Türk Standartları Enstitüsü tarafından dış tetkikler
vasıtasıyla akredite edilerek belgelenmektedir. İç tetkik süreçlerinin geri
bildirimleri ilgili birime ve üst kurula sunularak izleme sonuçları
değerlendirilmekte ve gerekli iyileştirmelerin yapılması sağlanmaktadır (A.1.4.15.). İç kalite güvence mekanizmasının
önemli bir unsuru olan iç tetkik süreçlerinin daha etkin gerçekleştirilmesi
amacıyla üniversitemizin tüm birimlerinin temsil edildiği yeni bir ekip daha
oluşturulmuştur Bu ekip için Kalite Yönetim Sistemi Temel Eğitimi, Risk Tabanlı
Proses Eğitimi ve Kalite Yönetim Sistemi İç Tetkik Eğitimi verilerek iç
tetkiklerle yürütülen izleme mekanizmasının iyileştirmesi sağlanmıştır (A.1.4.14.). Bunun yanı sıra faaliyetlerin
kontrol edilerek değerlendirilmesi amacıyla üst yönetim düzeyinde ve birimlerde
Yönetim Gözden Geçirme (YGG) toplantıları yapılmaktadır (A.1.4.12.).
Üniversitemizde iç kontrol mekanizmasının bir diğer unsuru hazırlanan
yıllık raporlardır. Birimler faaliyetlerine ilişkin izleme ve değerlendirmeler;
Faaliyet Raporları, Brifing Raporları, birimlerin hazırladığı KİDR ve
Performans göstergeleriyle gerçekleştirmektedirler. Strateji Daire Başkanlığı
tarafından derlenen faaliyet raporları üst yönetime sunulmak üzere raporlanarak
karar alma süreçlerine dahil edilir.
Faaliyet raporları web sitesinde ilan edilerek kamuoyuyla
paylaşılmaktadır (A.1.4.7.)
(A.1.4.8.) (A.1.4.9.) (A.1.4.13.).
Olgunluk Düzeyi (4): İç kalite güvencesi sistemi
mekanizmaları izlenmekte ve ilgili paydaşlarla birlikte iyileştirilmektedir.
A.1.5.
Kamuoyunu Bilgilendirme ve Hesap Verebilirlik
Üniversitemiz benimsemiş olduğu şeffaflık ve hesap verebilirlik ilkesi
doğrultusunda faaliyetleriyle ilgili iç paydaşları ve kamuoyunu
bilgilendirmektedir. Bilgilendirme süreciyle ilgili yöntem ve politika
belirlenerek web sitesinde ilan edilmiştir (A.1.5.1.) (A.1.5.2.). Hesap
verebilirlik ile ilgili bağlı olma/rapor verme ilişkileri organizasyon şeması,
iş akış süreçleri ve görev tanımlarıyla belirlenmiş ve uygulanmaktadır. Ayrıca
bunlar web sitesinde ilan edilerek paydaşlarca bilinirliği sağlanmaktadır (A.1.5.3) (A.1.5.4) (A.1.5.5).
Üniversitemiz kamuoyu ve iç
paydaşlarıyla iletişim kurabileceği kanalları çeşitlendirerek
güçlendirmiştir. Bu noktada; web
sayfası, sosyal medya kanalları, mail adresi, dilek, şikâyet ve öneri
otomasyonu etkin bir şekilde kullanılmaktadır (A.1.5.6.) (A.1.5.7.) (A.1.5.8.) (A.1.5.9.) (A.1.5.10.). Hem
üniversite web sayfası hem de üniversiteye bağlı birimlerin web sayfaları
belirli periyotlarda gözden geçirilerek güncel ve erişilebilir bilgi sunmaları
sağlanmaktadır. Bu konuda gözden geçirme ve iyileştirme mekanizması oluşturmak
amacıyla birimlerde web sitesi sorumluları belirlenmiş ve söz konusu
personellere ihtiyaç doğrultusunda web sitesi kullanımına ilişkin eğitim
verilmiştir (A.1.5.11.) (A.1.5.12.) (A.1.5.13.). Ayrıca web sitelerinin güncel tutulması, izleme ve
iyileştirmenin tüm birimlerde eş güdümlü olarak gerçekleştirmesi sağlanmıştır (A.1.5.15.).
Üniversitemizde personel
alımları ve senato kararları gibi yönetimsel süreçlerle ilgili duyurular web
sayfaları aracılığıyla paylaşılmaktadır (A.1.5.17.)( A.1.5.18.). Bunula birlikte haberler ve duyurular kısmında
güncel gelişmelerin takip edilmesi sağlanmaktadır. Ayrıca Kampüs Portal
otomasyon sistemiyle kurum içi bilgi ve iletişimin gerçekleştirilmesi
sağlanmaktadır (A.1.5.16.).
Olgunluk
Düzeyi (4): Kurumun kamuoyunu bilgilendirme ve hesap
verebilirlik mekanizmaları izlenmekte ve paydaş görüşleri doğrultusunda
iyileştirilmektedir.
KANITLAR 1
KANITLAR 2