A.4.
Paydaş Katılımı
A.4.1.
İç ve dış paydaş katılımı
Üniversitemizde kalite
yönetim sistemi, eğitim-öğretim, ar-ge ve toplumsal katkı süreçlerinin PUKÖ
döngülerine paydaşların katılımını sağlamak üzere mekanizma oluşturulmuş ve
uygulanarak izlenmektedir. Paydaş
katılımını sağlamak üzere Stratejik planda (2023-2027) yer alan paydaş
matrisiyle kurumun ilişkili olduğu paydaşlar belirlenmiş bununla birlikte tüm
birimlerde paydaş analizi yapılmıştır (A.4.1.1.) (A.4.1.5.). Paydaş katılımıyla
ilgili uygulama takvimi, uygulanacak yöntem ve sorumluları gösteren paydaş
yönergesi bulunmaktadır (A.4.1.2.). Bu doğrultuda iç ve dış paydaşlarla belirli
periyotlarda anket yöntemiyle görüş alınmakta ayrıca dış paydaşlardan oluşan
Danışma Kurulu toplantısı yılda en az bir kez düzenlenmektedir. Paydaş
Yönergesiyle paydaş katılım mekanizmasının sürekliliği sağlanmakta ve geri
bildirimlere doğrultusunda iyileştirmeler yapılmaktadır.(A.4.1.3.). (A.4.1.4.). (A.4.1.23.). (A.4.1.24.). Ayrıca birimlerde de iç ve dış paydaşlara
anket uygulanarak geri bildirim alınmaktadır. Bu bağlamda İç paydaşlara sunulan
hizmetle ilgili memnuniyetleri belirlemek amacıyla Sağlık Kültür ve Spor Daire
Başkanlığı ile Bilgi İşlem Daire Başkanlığı tarafından anketler uygulamış ve
sonuçlara ilişkin iyileştirmelerin yapılması sağlanmıştır (A.4.1.13) (A.4.1.14).
Üniversitemizin kalite alt çalışma
grupları, her birimin temsil edileceği şekilde oluşturulmuş, böylece kalite
süreçlerinde karar alma mekanizmasının bir parçası olmaları sağlanmıştır(A.4.1.5.).
Ayrıca iç paydaşları temsilen birim amirleri, birim kalite koordinatörleri,
merkezler ve birim alt gruplarının temsilcileriyle rutin toplantılar yapılarak
görüş ve önerileri alınmaktadır. (A.4.1.9.) (A.4.1.10.) (A.4.1.11.).
İç ve dış paydaşların
Üniversitemizin iletişime geçmesini beklemeden diledikleri zaman herhangi bir
konuda görüş ve önerilerini iletebilmeleri amacıyla Dilek, Şikâyet ve Öneri
Otomasyonu kurulmuştur. Otomasyon sisteminin işleyişini düzenlemek üzere Dilek
Şikâyet ve Öneri Değerlendirme Yönergesi oluşturulmuş böylece gelen iletilerin
sorumluları ve rapor verme ilişkileri düzenlenmiştir. Otomasyon sistemine gelen
iletiler ilgili birimlere aktarılarak değerlendirilmeleri ve cevaplanmaları
sağlanmaktadır. Ayrıca otomasyon sistemine gelen iletiler raporlanarak üst
yönetime sunulmaktadır(A.4.1.20.) (A.4.1.21.) (A.4.1.22.).
Üniversitemiz dış
paydaşlarını, bulunduğu bölgeye katkı sunma misyonunu yerine getirmede önemli
iş birlikçiler olarak görmektedir. Eğitim-öğretim ve ihtisas alanı başta olmak
üzere düzenlenen çalıştay, toplantı, konferans ve iş birlikleriyle dış
paydaşlarla sürekli etkileşim içinde olunmaktadır(A.4.1.7.) (A.4.1.8.) (A.4.1.12.) (A.4.1.15.) (A.4.1.25.) (A.4.1.26.) (A.4.1.27.). Söz konusu etkileşim neticesinde özel gereksinimli
öğrenciler için birimlerde iletişim kanallarının oluşturulması, üreticilere
eğitim verilmesi, Reprodüktif Biyoteknoloji Merkezinin faaliyete geçmesi, Tıp
fakültesi için alt yapının tamamlanmasına ilişkin çalışmaların hızlandırılması,
yerel ürünlerin ticarileştirilerek ihracata başlanması, toplumsal sorunlara
ilişkin farkındalık söyleşilerinin düzenlenmesi paydaş beklentilerine uygun
iyileştirme adımlarına örnek olarak gösterilebilir (A.4.1.14.)( A.4.1.16.)(A.4.1.17.) (A.4.1.18.) (A.4.1.19.) (A.4.1.28.) (A.4.1.29.).
A.4.2.
Öğrenci Geribildirimleri
Üniversitemize kayıtlı öğrencilerin
eğitim, sağlık, spor ve kültürel ihtiyaçlarının karşılanması ve geliştirilmesi
hususunda Üniversitenin yönetim organlarıyla öğrenciler arasında etkili bir
iletişim kurarak öğrencilerin beklenti ve isteklerini yönetim organlarına
iletmek ve öğrencilerin eğitim-öğretim konusundaki kararlara katılımını
sağlamak amacıyla “Öğrenci Konseyi Yönergesi” oluşturulmuştur (A.4.2.1.) Bununla birlikte
Öğrencilerin kararlara katılımını sağlamak üzere öğrenci toplulukları ile
toplantı gerçekleştirilmiş, danışma kuruluna öğrenci temsilcisinin katılımı
sağlanmış ayrıca Öğrenci kalite komisyonu kurulmuştur (A.4.2.2.).
Üniversitemiz öğrencilerinin bilimsel,
kültürel, sosyal ve sportif etkinliklerde bulunmaları amacıyla öğrenci
topluluklarının/kulüplerinin kuruluş ve işleyişini düzenleyen “Öğrenci
Toplulukları/Kulüpleri Yönergesi” oluşturulmuştur (A.4.2.3.). Ayrıca Siirt Üniversitesinde öğrenim
gören engelli öğrencilerin öğrenimlerine devam etmeleri için gerekli tedbirleri
araştırmak ve bu yönde çalışmalar yapmak üzere “Engelli Öğrenci Birimi”
oluşturulmuş ve engelli öğrencilerin karşılaştıkları dezavantajları ortadan
kaldırmak ve onların Üniversitede akademik, sosyal ve kültürel ortamlara eşit
fırsatlarla katılımlarını sağlamak için de “Engelli Öğrenciler İçin Eğitimde
Fırsat Eşitliği Yönergesi” ortaya oluşturulmuştur (A.4.2.4.)( A.4.2.5.) Üniversitemiz tarafından eğitimde
fırsat eşitliğini sağlamak üzere, birim web sitelerinde öğrencilerin kolayca
erişebilecekleri şekilde sekme eklenerek sürecin iyileştirilmesi sağlanmıştır (A.4.2.11.).
Üniversitemiz tarafından sunulan
hizmetlerin etkinliğini ve güvenirliliğini arttırmak, tüm paydaşları
ilgilendiren herhangi bir konuya ilişkin önerilerin tarafsız ve somut olarak
paylaşılmasını sağlamak, hatalı, usulsüz veya yanlış uygulamaların rahatça
bildirilmesini sağlamak amacı ile Dilek, Şikâyet ve Öneri Değerlendirme
Yönergesi hazırlanmış ve yönergede geçen otomasyon sistemi işletilmektedir (A.4.2.6.) (A.4.2.7.). Ayrıca üniversitemiz
öğrencilerin memnuniyetlerini ölçmek ve gerekli aksiyonları almak için Paydaş
Yönergesi’ne uygun olarak öğrenci otomasyon sistemi (OBS) üzerinden “Genel
Öğrenci Memnuniyet Anketi” yapılmaktadır. Bunun yanı sıra her akademik birim
kendi bünyesinde Öğrenci Memnuniyet Anket yaparken idari birimler de sundukları
hizmetlerle ilgili öğrenci memnuniyet anketlerini web sitelerinde uygulamaktadır
(A.4.2.12.) (A.4.2.13.) (A.4.2.14.) (A.4.2.15.). Genel öğrenci memnuniyet
anket sonuçları Rektör katılıyla kalite komisyon toplantılarında ve birim
öğrenci memnuniyet anket sonuçları birim yöneticilerinin katıldığı yönetim
gözden geçirme toplantılarında değerlendirilmektedir (A.4.2.16.) (A.4.2.17.). (A.4.2.19.).
Uzaktan eğitim programlarının başarı
ile yürütülmesi için gerekli olan eşgüdümü sağlamak, öğretim elemanlarınca
uzaktan eğitim hizmeti sunmak amacıyla hazırlanan dersleri akredite etmek,
yönetmek, öğretim elemanlarına teknik ve altyapı desteği sunmak üzere “Siirt
Üniversitesi Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi Yönetmeliği”
oluşturulmuştur (A.4.2.9.). ALMS portalında yer alan
Yardım Masası ve gerçekleştirilen anketler ile uzaktan eğitimin iyileştirilmesi
ve geliştirilmesi sağlanmaktadır (A.4.2.9.).
Öğrencilerin kararlara katılımını
sağlamak üzere yürütülen danışmanlık faaliyetlerinin planlanması amacıyla
Öğrenci Danışmanlığı Yönergesi (Kanıt 14) oluşturularak, öğrencilere değişim
programları, staj olanakları, ders seçme ve ders kayıt (yeni kayıt, kayıt
yenileme) gibi birçok alanda ihtiyaç duyduğu konularda bilgi verilmesi
amaçlanmıştır (A.4.2.8.). Danışman hocalar, haftalık ders
programını ve öğrenci görüşme saatlerini belirten standart formları ofis
kapılarında sunmaktadır. Öğrenciler bu formları takip ederek öğretim
elemanlarına ders saatleri dışında da yüz yüze ulaşabilmektedir (A.4.2.10). Bu sayede üniversite olarak her birimde
danışman hocalar tarafından toplantılar düzenlenerek öğrencilerin sorunları ve
çözüm önerileri hakkında bilgi alışverişi yapılmaktadır (A.4.2.20.). Akademik danışmanlık
faaliyetleri ve anketlerle ilgili elde edilen bilgiler yönetim tarafından
danışman hocalarla düzenlenen toplantılarda değerlendirilerek kararlara öğrenci
görüşlerinin yansıtılması sağlanmaktadır (A.4.2.21.).
Öğrenci geri bildirimlerinin
değerlendirilmesi neticesinde birtakım konularda gelen talepler üzerine
iyileştirmeler yapılmıştır. Bu kapsamda kantin denetlemesi, müfredat
güncellemesi, ulaşım olanaklarının arttırılması, üniversite içi ring sisteminin
kurulması ve eğitim öğretimi destekleyecek atölyeler uygulanmaktadır. (A.4.2.22.) (A.4.2.23.) (A.4.2.240.) (A.4.2.25.). (A.4.2.26.) (A.4.2.27.). Ayrıca yapılan
oryantasyon programları ile öğrencilerin Üniversiteye adaptasyon sürecinin
hızlandırılması sağlanmaktadır (A.4.2.28.). (A.4.2.29.).
Olgunluk Düzeyi (4): Tüm programlarda
öğrenci geri bildirimlerinin alınmasına ilişkin uygulamalar izlenmekte ve
öğrenci katılımına dayalı biçimde iyileştirilmektedir. Geri bildirim sonuçları
karar alma süreçlerine yansıtılmaktadır.
A.4.3.
Mezun İlişkileri Yönetimi
Mezunların eğitim öğretim,
araştırma ve istihdam süreçlerine yönelik katkılarının yükseköğretim
sistemindeki iyileştirme çalışmalarına yansıtılabilmesi için mezun
ilişkilerinin yönetimi kapsamında Üniversitemizin planları ve hedefleri
mevcuttur. Üniversitemizde Mezun Bilgi Sistemi otomasyonu kurulmuş olup
öğrencilerin kaydolabileceği, kayıtlı öğrencilerle iletişim kurabilecekleri, iş
ilanı takip edebilecekleri altyapı oluşturulmuştur. Mezunlarımızın istihdam
ve başarılarına yönelik izleme çalışmaları bu çerçevede yürütülmektedir. Mezun
bilgi sistemine öğrencilerin kaydolması teşvik edilmekte böylece bütün
mezunlarla iletişim kurulması amaçlanmaktadır(A.4.3.1.) (A.4.3.5.). Bunun yanı sıra
birimlerde de anket yöntemiyle oluşturulan mezun bilgi sistemi sayesinde mezun
takip sürecinin desteklenerek iyileştirilmesi sağlanmaktadır (A.4.3.3.) (A.4.3.4.).
Mezun bilgi sisteminin yanı
sıra Kariyer Araştırma Planlama ve Uygulama Merkezi kurularak hem aktif
öğrencilerin kariyer planlamasını yaparak mezuniyete hazır hale gelmeleri hem
de mezun öğrencilere yönelik iş olanaklarının paylaşılması sağlanmaktadır (A.4.3.2.).
Böylece eğitim-öğretim sürecini tamamlansa da üniversite-öğrenci iletişiminin
devam etmesi amaçlanmaktadır. Üniversite-öğrenci iletişiminin devam etmesi ve
mezun bilgi sisteminin güçlendirilmesi adına mezun öğrenciler konuşmacı olarak
davet edildiği Kariyer Günleri düzenlenmektedir. Bu sayede mezun öğrencilerin
aktif öğrencilerle buluşmaları ve aktif öğrencilerin birimle iletişim
kurmalarını teşvik edecek şekilde iletişim kurulması sağlanmaktadır (A.4.3.6.).
Mezun ilişkileri kapsamında
mezun öğrencilerin eğitim-öğretim sürecine ilişkin görüş ve önerilerini almak
üzere birimler tarafından anket uygulanmaktadır. Üniversitemizin dış paydaşı
olarak değerlendirilen mezun öğrencilerden alınan geri dönüşler eğitim-öğretim
sürecinin iyileştirilmesine katkı sağlarken diğer taraftan mezun
öğrencilerimizin Üniversiteyle olan bağını güçlendireceği düşünülmektedir (A.4.3.7.) (A.4.3.8.).
Olgunluk Düzeyi (4): Mezun
izleme sistemi uygulamaları izlenmekte ve ihtiyaçlar doğrultusunda programlarda
güncellemeler yapılmaktadır.
KANITLAR 1
KANITLAR 2
Mezuniyet Anketi